Repülőteret vásárol a kormány

Föld S. Péter 2023. szeptember 6. 15:05 2023. szept. 6. 15:05

Vételi ajánlatot tett a kormány a Budapest Airport megvásárlására. A Bloomberg értesülése szerint 51 százalékos részesedést szereznének a repülőtérben, a fennmaradó 49 százalék egy másik, egyelőre meg nem nevezett üzemeltetőé lenne. 

A Budapest Airport az utóbbi években többször cserélt gazdát, előbb egy brit, majd egy német cég volt a többségi tulajdonos. Jelenleg a legnagyobb részvényes − 55,44 százalékkal − a német AviAlliance GmBH, amely mögött egy kanadai nyugdíjalap áll. 

A kormány nevében a Gazdaságfejlesztési Minisztérium tárgyal az eladókkal, nem hivatalos, de nem is cáfolt információk szerint a kormány mintegy 4 milliárd eurót szán a Budapest Airport megvásárlására. Mindez azért is figyelemre méltó, mert a költségvetés nincs igazán jó helyzetben: az Államadósság Központ legújabb számításai szerint a büdzsében mintegy 700 milliárd forintos kiigazításra van szükség. 

Ezzel párhuzamosan egy, a keddi Magyar Közlönyben megjelent rendelet több korábbi kormánydöntést is felülír, vagyis Orbán Viktor – a rezsicsökkentés megvédése és a honvédelem előtt álló feladatok teljesítése érdekében − több nagyberuházás leállításáról döntött. E projektek többségükben Budapestet érintik, de vannak vidéki helyszínek is. Ilyen például az egyébként még el sem kezdett Dél-Budai Centrumkórház megközelítésének lehetősége, azaz, már a leendő tervekben sem szerepelhet a korábban még papíron létező két autópálya-lehajtó. Ugyancsak nem számít mostantól nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak több vasúti fejlesztés, az új budapesti Duna-híd és kapcsolódó közlekedési infrastruktúra, valamint a Gellért-hegyi közpark megújításának előkészítése. Ugyanakkor Lázár Jánosnak kiadták a feladatot, hogy gondoskodjon részletes megvalósíthatósági tanulmány készítéséről a repülőtérre vezető út fejlesztésének felülvizsgálatával, az Üllői út–Határ út csomóponttól Budapest közigazgatási határáig.  

Miközben a kormány a rezsicsökkentés megvédésére és honvédelmi célok teljesítésére hivatkozva, több nagyberuházás leállításáról döntött, érdekes módon, a sokat vitatott, értelmetlen és káros Déli Körvasút ügye nem került le a napirendről. Sőt, épp ellenkezőleg: amint az elmúlt hetekben kiderült, Orbán Viktor egy 2000-es határozatában a Mészáros Lőrinc egyik cége által végzett munkálatok előkészítésének felgyorsítását rendelte el. (A 2000-es kormányhatározatok nem titkosak, de a tartalmukat nem kötelező közzétenni, így azokat leginkább csak az érdekeltek ismerhetik meg – a szerk.) Mint arról a Hírklikk többször is beszámolt, a beruházás környezetvédelmi engedélyét a bíróság kétszer is megsemmisítette, így jelenleg nincs érvényes építési engedélye. Az illetékes kormányhivatal azonban – ismerve az eddigi gyakorlatot − feltehetőleg hamarosan zöld utat enged a harmadszorra is benyújtott kérelemnek – igaz, a beruházás még akkor sem kezdődhet el, az érdekelt lakosokat képviselő civil egyesület, valamint az érintett Újbuda önkormányzata ismételten pert helyezett kilátásba. Új és az érintett budapestiek számára nem szívderítő fejlemény az ügyben, hogy a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (POPÉK) értesülései szerint a helyi lakosokat korábban támogató fővárosi önkormányzat visszatáncolt a pertől, és már nem ellenzi a Déli Körvasút megépítését. 

Visszatérve a Budapest Airporthoz: a minisztérium elismerte, hogy folynak a tárgyalások a repülőtér megvásárlásáról, ám a nyilvánosságot csak a tranzakció lezárása után kívánják tájékoztatni.



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom