Törvénnyel tiltanák be a franciák a Black Friday-t

HírKlikk 2019. november 28. 08:35 2019. nov. 28. 08:35

Nagy többséggel továbbengedte a parlamenti szakbizottság azoknak a francia képviselőknek a beadványát, akik betiltanák a Black Friday reklámozását Franciaországban. A törvénytervezet a már létező, „pazarlás elleni törvényt" egészítené ki, és elsősorban a túlfogyasztást és a Black Friday napok által generált „katasztrofális mértékű környezeti szennyezést" gátolná.

Az Európában is egyre népszerűbb „Black Friday" az Egyesült Államokból érkezett 2013-ban, és a fogyasztás dicsőségét hangsúlyozza – olvasható a törvénytervezet indoklásában, hozzátéve, hogy „a túlfogyasztás reklámértékét használja ki".

A Hálaadás amerikai ünnepét követő pénteken megrendezett Fekete péntek a Magyarországon is ismert bronz- ezüst- és aranyvasárnapot előzi meg, vagyis az adventi időszak bevásárlásainak kezdete. Az üzletek az USA-ban ezért óriási kedvezményeket adnak ezen a napon a – főként elektronikai – termékekre, az ehhez kapcsolódó reklámkampány pedig globálisan is ismert lett.

Franciaországban azonban két olyan periódus is van, amit törvényben rögzítenek, mégpedig a januári és júliusi, hat héten át tartó kiárusítás. A Fekete péntek reklámkampánya viszont azt sugallja a fogyasztónak, hogy ezen a napon nagyobb kedvezményekben részesül, mint a kiárusításokkor – ami pedig nem igaz.

A törvényjavaslatnak, amelyet a volt környezetvédelmi miniszter nyújtott be, és amelyet most a Nemzetgyűlés alsóháza fog tárgyalni, nagy támogatottsága lehet országszerte is. Épp a múlt héten jelentette be egy francia cipőkészítő vállalat, hogy 600 másik céggel együtt bojkottálja a Fekete Pénteket, és Black Friday helyett Green Friday-t akarnak („Make Friday Green Again").