Újra körbevihetik az országban a Szent Jobbot
A Magyar Nemzeti Múzeum (MNM) az Aranyvonat átalakításának és felújításának második ütemére írt ki december végén közbeszerzést. A projekt keretében csak az 1938-as, Szent Jobb ereklyét szállító díszes vasúti kocsi rekonstrukciója valósul meg. Az eredeti Aranyvonat a második világháborúban elpusztult. Ez az Aranyvonat nem azonos az 1945 januárjában a nemzeti bank aranykészletét menekítő és deportált zsidók értékeit szállító, szintén Aranyvonatként emlegetett vasúti szerelvénnyel.
Budapesten rendezték meg 1938-ban a katolikus egyház eucharisztikus világkongresszusát, valamint ekkor ünnepelték az államalapító István király halálának 900. évfordulóját, amelynek alkalmából országjárásra vitték vasúton az Istvánnak tulajdonított kezet, a Szent Jobbot, hogy azt minél többen lássák. A nemzetközi eucharisztikus kongresszust 2020-ban ismét Budapest rendezi meg, így akár újra útnak indíthatják az Aranyvonatot is határon belül és kívül – írja a Napi.hu.
Az első közbeszerzés kiírásakor, 2015 novemberében a MNM akkori főigazgatója Csorba László azt nyilatkozta a 24.hu-nak, hogy a vasúti kocsi új funkcióval működne, nem a Szent Jobbot vinnék körbe az országban, hanem a múzeum kiállítása lenne látható benne, amit különleges rendezvényekhez kapcsolódóan például zarándokvonatokhoz csatolnának, illetve a szerelvény a vasúttörténeti parkban lenne látható.
Az MNM 2016 júniusában már kiválasztotta a többségi állami tulajdonú Dunakeszi Járműjavító Kft.-t és MÁV Nosztalgia Kft.-t az Aranyvonat kocsijának rekonstrukciójára, nettó 78,7 millió forintért. Ez azonban nem futotta a teljes felújításra.
A pályázók az új közbeszerzésen 2019. január 29-ig tehetnek ajánlatot. A nyertessel hét hónapra kötnek szerződést.
Az Aranyvonat újjáépítést már több évvel ezelőtt a Magyar Koronaőrök Egyesülete kezdeményezte.