Lázár János szerint populizmus, ha egy polgármester a helyi embereket képviseli

Föld S. Péter 2023. március 27. 07:00 2023. márc. 27. 07:00

„Ha ezer fa kivágásának megakadályozása, több ezer ember tiltakozásának figyelembe vétele populizmus, akkor populista vagyok.” Így reagált Lázár János Mandinernek adott interjújára László Imre Újbuda polgármestere. Az építési és beruházási miniszter a kormányhoz közeli portálnak azt mondta, hogy a Budapesten élők életét is szeretné megkönnyíteni, például azzal, hogy még a „saját polgármestereik populizmusától is igyekszik megvédeni a déli körvasút projektet”.

A Népszavának nyilatkozó László Imre szerint aligha lehet az újbudaiak érdeke a Hamzsabégi sétány tönkretétele, illetve az, hogy „a kerületen tízpercenként átrobogjon egy iszonyú hosszú tehervonat.” Márpedig, mint mondta, egy polgármesternek az a dolga, hogy a helyiek érdekeit védje.

Az újbudai emberek, elsősorban a Hamzsabégi sétány közelében élők tiltakozását kiváltó, Déli Körvasútnak elnevezett projekt körüli történésekről a Hírklikk többször is beszámolt. (Erről a többi között itt, itt, itt és itt olvashatnak.) A nyilvánosság számára 2020 elején, egy közmeghallgatáson vált ismertté a terv. Az összejövetelen az akkor államtitkárként dolgozó Vitézy Dávid támogatását élvező projekt kivitelezője, az azóta megszüntetett Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt, (NIF Zrt.) arról tájékoztatta a megjelenteket, hogy az ingatlanjaik közelében lévő vasútvonalat korszerűsítik, mégpedig az elővárosi közlekedés fejlesztése érdekében. Minden nagyon jó lesz, mondták a NIF megjelent vezetői, szép parkokat alakítanak ki, és az elővárosi vonatoknak köszönhetően, kevesebb autó halad át a közeli utakon.

Hamar kiderült azonban, hogy az elővárosi vonatok említése csak mézesmadzag volt: a projekt lényege a Budapest-Belgrád vasútvonal öt kilométeres szakasza, amelynek megvalósulása esetén évente több tízezer – köztük veszélyes anyagokat is szállító – tehervonat haladna át a környező házakhoz közeli síneken. Azt is csak kérdésre válaszolva mondták el a megjelenteknek, hogy az építkezés hozzávetőlegesen hat évig tartana, a jelenleg parkként és játszótérként működő terület egy része építési terület lenne, nem mellékesen 1000 – a környéken élőknek árnyat, a védett madaraknak otthont adó – fát is ki kellene vágni. (Ezek helyére az ígéretek szerint az építkezés befejezésével újakat ültetnének.)

A területileg illetékes kormányhivatal meglepő gyorsasággal, és – mint utóbb, a bírósági határozatból kiderült – kellő mérlegelés híján kiadta az építkezés megkezdéséhez szükséges környezetvédelmi engedélyt. Ezt az engedélyt az időközben megalakult Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (POPÉK) civil egyesület bírósági úton megtámadta és meg is nyerte a pert: a bíróság 98 oldalas indoklásban sorolta a hiányosságokat és semmisnek nyilvánította a korábban kiadott engedélyt.

Vitézyék azonban – nagyon kevés változtatással – újból beadták az építési engedély-kérelmet, amelyet a kormányhivatal ismét ki is adott számukra. Jelenleg ott tart az ügy, hogy újabb bírósági eljárás következik, a civilek mellett ezúttal már Újbuda Önkormányzata, a Fővárosi Önkormányzat és a Ferencvárosi Önkormányzat is beszállt a perbe felperesként.

Ebbe a helyzetbe robbant bele Lázár János, a fővárosi beruházásokért is felelős miniszter. Aki – mint arról a Hírklikk is beszámolt – pénzhiány és más okok miatt sok fővárosi beruházást leállított, egy, a sajtóban megjelent listán pedig a Déli Körvasút projekt mellé egy kérdőjelet rajzolt, és odaírta: megbeszéljük.

Hogy kivel és mit kívánt megbeszélni a miniszter, azt nem tudni. Ami azért is érdekes, mert – miután 2022-ben az újbudai önkormányzatnál járt – károsnak és fölöslegesnek nevezte a tervezett beruházást. Az eltelt néhány hónapban azonban árnyaltabbá vált Lázár János véleménye: jelenleg úgy látja, hogy az ügyben a bíróság döntése lesz az irányadó. Tehát, bár a legtöbb fővárosi fejlesztést leállította, a Déli Körvasútról még mindig nincs a nyilvánosság számára kommunikálható véleménye.

Nem kizárt, hogy a minden más vonatkozásban határozott miniszter tudtára adták, nagy erők és érdekek állnak a háttérben. A Déli Körvasút projekt mintegy öt kilométeres szakaszát ugyanis Mészáros Lőrinc egyik cége, a V-Híd Zrt újíthatja fel, mindösszesen 338 milliárd (kilométerenként tehát közel 70 milliárd) forintért. Hatalmas összegről van szó, ráadásul úgy hírlik, hogy az összeg egy részét, mintegy 101 milliárd forintot, előlegként már ki is fizették Mészároséknak. 

Végezetül érdemes megemlíteni, hogy a teherforgalom lebonyolítására létezik egy több évtizede elkészült, ám idővel félretett, úgynevezett V0-ás, Budapestet elkerülő terv. Az azóta posztjától megfosztott, de az ügyben még mindig aktív Vitézy Dávid, valamint Mészáros Lőrinc azonban nem ebben gondolkodik. Lázár János pedig, mint írtuk, a bíróság döntésétől tenné függővé a Hamzsabégi sétány környékén élő, több ezer ember sorsát.