Fáklyákkal a pusztító milliárdok ellen
Bár „gondos” kezek eltüntették a Hamzsabégi sétányról a szombati fáklyás felvonulásra invitáló plakátokat, mintegy ötszázan mégis összegyűltek. Ismét tiltakoztak a nem csupán értelmetlen, de egyben törvénytelen tervezett pusztítás ellen.
A helyi lakosok évek óta ellenzik a környezetüket károsító, életüket ellehetetlenítő Déli Körvasút projektnek nevezett beruházást, amelynek lényege, hogy a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó cég kivitelezésében Újbuda sűrűn lakott területein vezetnék keresztül a Belgrád-Budapest vasútvonal teherforgalmának egy részét. (Évi 51 ezer tehervonatról van szó.) A Déli Körvasútnak nevezett projekt körül visszásságairól a Hírklikken többször is beszámoltunk, a többi között itt, itt, itt és itt. Ezeket most nem kívánjuk megismételni, vannak viszont új fejlemények.
Például az, hogy a Lázár János vezette Építésügyi és Beruházási Minisztérium még a múlt év decemberében arra utasította a kivitelezőt, az amúgy néhány héttel később, december 31-én megszűnt Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt.-t, (NIF), hogy függessze fel a pesti oldalon december elején elkezdett fakivágásokat. A cég azonban a miniszteri tiltás ellenére, folytatta a fák irtását – ezer fát akarnak kivágni az építkezés miatt –, s ennek a pusztításnak csak a helyi civilek által kihívott rendőrségi beavatkozás vetett véget.
Nem ez az egyetlen érdekesség ebben a környezetet nagy mértékben károsító, a környéken élők életét ellehetetlenítő ügyben. A Déli Körvasúthoz kapcsolódó első építési engedélyt, amelyet az illetékes kormányhivatal rohamos gyorsasággal jóváhagyott, a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (POPÉK) egyesület bírósági úton megtámadta, és a bíróság tavaly februárban egy 98 oldalas indoklásban megsemmisítette. A NIF augusztusban újból – gyakorlatilag változtatások nélkül – beadta a kérelmet az engedélyre, amelyet az eljáró kormányhivatal, nem törődve a bíróság által 98 oldalon sorolt aggályokkal, ismét villámgyorsan jóváhagyott.
A POPÉK, a Védegylet, valamint Kreitler-Sas Máté újbudai önkormányzati képviselő december 11-én a kormányhivatalon keresztül ismét a bíróságnál támadta meg a környezetvédelmi engedélyt, ám januárban azzal kellett szembesülniük, hogy bár papírjuk van a beadvány befogadásáról, a kormányhivatal nem továbbította azt a bíróságra. Ugyancsak érdemes megjegyezni, hogy a helyi civilekkel egyeztetve, de tőlük külön pert indító újbudai önkormányzat bírósági keresetét is csak a határidő letelte előtti utolsó napon volt hajlandó a hivatal eljuttatni a bíróságra. (A közigazgatási pereket az illetékes kormányhivatalokon keresztül lehet eljuttatni a bíróságokra, így került képbe a kivitelezővel igen készséges kormányhivatal – a szerk.).
Lázár János miniszter – Simicskó István országgyűlési képviselő kalauzolásával – ellátogatott a tervezett beruházás helyszínére, és személyesen győződött meg annak káros és értelmetlen voltáról. Ezután az újbudai önkormányzattal is tárgyalt, ahol információink szerint elismerte, hogy a tiltakozóknak igazuk van, mert a tervezett beruházás rontja az itt élő emberek életminőségét, ráadásul ez a projekt kizárólag arról szól, hogy a Belgrád-Budapest teherfolyósót meghosszabbítsák Bécs irányába. Ezután utasította Lázár a NIF-et, hogy január 15-ig állítsák le a pesti oldalon már elkezdett és Budán is folytatni kívánt fakivágásokat, ám a cég ennek csak a rendőrség fellépésére tett eleget.
A Déli körvasút megvalósításáról hamarosan dönteni kell, mert január 18. az utolsó határidő, amikor az első körben még pályázni lehet a (CEF2) Connecting Europe Facility) uniós csomag pénzügyi forrásaira. (Ősszel lesz még egy kör.) A kivitelező jogászai szerint bár a per miatt nincs érvényes építési engedély, mégis be lehet adni a támogatási kérelmet, a minisztérium jogászai szerint viszont nem.
Amint látható, nagy erők mozdulnak meg az ügyben. Az egyik oldalon a kivitelező és sok milliárd forint elkölthető – uniós – pénz sorakozik, míg velük szemben a tiltakozó lakosság, a civil egyesületek, valamint az őket támogató újbudai önkormányzat áll.