Lázár János harcban áll

Dr. Dávid Ferenc       2025. november 4. 10:00 2025. nov. 4. 10:00

„Úgy mondom, ahogy felénk szokták, a Strabag átb@szott bennünket” – mondta Lázár János arra a kérdésre válaszolva, hogy át lesz-e adva időben az M30-as autópálya Szikszó és Miskolc közötti szakasza. A miniszter szerint a szakasz eleve a Strabag hibája miatt süllyedt meg és a cég azt vállalata, hogy ezt 10 hónap alatt kijavítja. „Naivak voltunk, elhittük, kicsit balfék módon viselkedett a minisztériumom, a tárcám és jómagam is. Hittünk a Strabagnak, ez súlyos hiba volt” – így a miniszter. Lázár úgy látja, hogy a Strabag a választópolgárokat bünteti és szórakozik a kormánnyal. „Megmutatja, hogy milyen egy igazi gyarmatosító” – mondta. (forrás: hvg.hu)

Természetesen nem tudok (és nem is akarok) állást foglalni a Lázár kontra Strabag ügyben. Azzal kezdem, hogy Magyarország kormányának egyik tagja sem nyilatkozhat alpári módon, joggal várhatjuk, hogy egy miniszternek a legkacifántosabb helyzetben is meg kell őriznie a higgadtságát, és indokolt kerülnie az ordenáré kifejezések használatát. Értem én, hogy az egyre élesedő kampányban a Fidesz egyik meghatározó arca a nép nyelvén kíván híveket szerezni magának, de a trágár beszédnek semmi köze nincs a közérhető kommunikációhoz. Hogy „feléjük” (Hódmezővásárhelyen és környékén) ez a módi, nos, azt kénytelen vagyok tudomásul venni, de azt nem vagyok köteles elfogadni, hogy ország-világ előtt kocsmai nyelvezetet használjon. Lázár bevallja, hogy nem jártak el körültekintően, de arról nem beszél, hogy a minisztérium mikor, miben és hogyan hibázott. Esetleg a minisztérium nem követte nyomon a munka elvégzésének egyes fázisait és elmulasztottak időben közbelépni? Merre járhattak a megrendelőt képviselő műszaki ellenőrök?  A Strabagnak pedig nem hinni kell, hanem a szerződésben rögzítettek szerint muszáj kikövetelni tőle az útpálya javítását. Úgy hírlik, ez eddig nem sikerült, ezért aztán a felelős miniszter útszéli stílusban letámadta a kivitelezőt, majd gyarmatosítónak nevezte. Az első Békemeneten (2012.) még azt gajdolták a hívek, hogy „Nem leszünk gyarmat!”, most meg kiderül, hogy leigáztak minket strabagék?

Az útszakasz napjainkban használhatatlan, ezért aztán az építési és közlekedési tárca vezetője tovább üzenget a Facebook-on: „A strabagosok beszálltak a magyarországi választási kampányba. Pontosan tudjuk, hogy a Tisza Pártot pénzzel és közvélemény-kutatások megrendelésével támogatják. Szégyen, hogy a Strabagnak fontosabb Magyar Péter, mint azok az emberek, akik az M30-as autópályát használni akarják. Azt javaslom a Strabagnak és a hozzá hasonló pénzéhes, gyarmatosító, libsi vállalatoknak és oligarcháknak, hogy legyen forgatókönyvük arra is, hogy a Fidesz nyeri meg a választást. A Strabagnak a munka sürgős garanciális elvégzését, és a politikától való távolmaradást javaslom. És utána húzzanak el ebből az országból.”  Érezhető, hogy Lázár kapkod és csapkod, kioktat és fenyeget, majd – többes számot használva – a neki nem tetsző és az általa megbélyegzett multinacionális cégeket felszólítja, hogy hagyják el az országot. Bajban lennénk, ha ijedtükben megfogadnák Lázár „baráti” tanácsát, mert akkor bizony az egyébként is szerény magyar GDP azonnal süllyedő pályára állna.

Itt jelzem, hogy tíz évvel ezelőtt a Videoton labdarúgó csapatának egyik főszponzora volt a Strabag. De nem csak főszponzor volt, hanem stadion-kivitelező is. Érdemes olvasni a Magyar Narancs 2016. november 11-i számában megjelent sorokat: „Az üzletet a Strabag kapta, az állam 13 milliárdot ad bele. A felcsúti akadémiának egy tao-pénzes projektjéért is fizet félmilliárdot Székesfehérvár – ez egy egészen új szint. A székesfehérvári képviselő-testület pénteki ülésén áldását adta a közbeszerzési kiírás eredményére, így hamarosan elkezdődhet a Videotonnak otthont adó új Sóstói Stadion és környékének építése. Az egyedüli érvényes ajánlattevő, a Sóstó Konzorcium kapta a munkát, így három Strabag leánycég: a Strabag-MML Magas- és Mérnöki Létesítmény Építő Kft., az STR Építő Kft. és az Ed. Züblin AG, illetve a TRSZ Gyenge és Erős Áramú Hálózatépítő Kft. dolgozhat a bruttó 16 milliárd forintosra tervezett új komplexumon.”

A most gyarmatosítónak nevezett Strabag tehát jó volt támogatónak is, kivitelezőnek is, az akkor NB1-es Vidi ma már a másodosztályban vegetál. Változnak az idők. És az miként lehet, hogy két jelentős, a 3. Terminál majdani megépítéséhez szükséges előkészítő munkát végez el a STRABAG Építő Kft. a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren? (forrás: magyarepitok.hu – 2025. július 2.) Ezt ki engedélyezte?

Lázártól egyébként nem idegen a multinacionális vállalkozások sértő vegzálása. Tavaly tavasszal nekiugrott a Sparnak, „fűszeres-közértes” jelzővel illette a 48 országban üzleteket működtető céget, majd felvetette, hogy meg kell venni. Felszólította a kereskedelmi vállalkozást, hogy „tiszteljék az itteni embereket, fogyasztókat, a kormányt, az országot, ahol óriási extraprofitot termelnek.” Megjegyzés: 25 milliárd forintos veszteséget hozott össze 2024-ben a Spar Magyarország Kft. A veszteség a 2023-ban „csak” 18 milliárd forint volt. Profit sehol. Erről ennyit. Az engem nem izgat, hogy a tájékozatlan miniszter lejáratja magát, az viszont igen, hogy rendkívül intenzitással rombolja hazánk – talán még nyomokban fellelhető – nemzetközi tekintélyét. Durva és meggondolatlan nyilatkozataival gazdasági károkat is okoz, mivel a hazánk iránt érdeklődő potenciális befektetők nem díjazzák a Lázár-i hangnemet.  

Érdeklődve figyelem a miniszter mostani küzdelmét. A Strabag 190 éve alapított osztrák cég, 50 országban működik, mintegy 86 ezer alkalmazottal. A Strabag Építőipari Zrt. 1993-ban lett bejegyezve Magyarországon. És hogy miként reagált a magyarországi Strabag Lázár hadüzenetére? Úgy, ahogy kell, higgadtan és megfontoltan. „Leszögezzük, hogy vállalatunk nem finanszíroz semmilyen politikai pártot Magyarországon, nem készít és nem támogat semmilyen közvélemény-kutatást, valamint nem áll semmilyen kapcsolatban a Tisza Párttal”.

Ezzel persze nincs vége az ügynek, mivel – Orbán kedvenc politikai partnere – az osztrák Szabadságpárt (FPÖ) parlamenti kérdéseket nyújt be az osztrák külügyminiszternek címezve a Strabag, a NEOS (Új Ausztria és Liberális Fórum), az uniós szervek és a magyar ellenzék közötti összes kapcsolat, találkozó és információáramlás nyilvánosságra hozataláról. És még mondja valaki, hogy Lázár János nem befolyásos politikus!

Tessék mondani, az M30-as autópálya Szikszó és Miskolc közötti szakasza mikor lesz használható? Egyáltalán: érdekel ez még valakit?