24 órára leállhatnak a hazai benzinkutak csütörtöktől

HírKlikk 2022. március 2. 17:10 2022. márc. 2. 17:10

A kormány nem kis meglepetésre bejelentette, hogy nem csak a benzin 480 forintos kiskereskedelmi ára fix, de a nagykereskedelmi árat is maximalizálták. Emellett – átmenetileg – csökkentik a benzin és gázolaj jövedéki adóját s elengedik a készletezési díjat. Bár mindezt már a benzinár-plafon eldöntésekor meg kellett volna tenni, a kis-kutasokon mit sem segít. Az okokról Holoda Attila beszélt Bánó Andrásnak a KlikkFM Politikai Nagyító című műsorában.

 

„Arról, hogy pontosan mi áll a döntés hátterében, én magam sem tudok, de az tény, hogy most sem történt semmilyen szakmai egyeztetés” – válaszolta az energetikai szakértő. Jelezte, hogy az első „egyeztetésen” sem történt megegyezés, mindössze a találkozóval megbízott államtitkár felolvasta a hat pontot, amit a témában a kormány üzent. „Aztán elment a sajtótájékoztatóra, ahol ismertette azt a hat pontot, amivel senki nem értett egyet.”

A mostani rapid döntés ismét csak arról tanúskodik, hogy „a kormányban csupa olyan ember dolgozik, akiknek gőzük nincs arról, hogy az üzlet miként működik. Azt gondolják, ha 20 forintért veszek valamit és 20 forintért továbbadom, akkor nincs rajta veszteség. Márpedig a kiskereskedőnek fenn kell tartani a vállalkozását és a benzinkutat is”. 

Holoda szerint a kormány képviselője a legutóbbi „egyeztetésen” döbbent rá, hogy nem is gondolták, hogy a kutak működésének egyéb költségei is vannak. 

„Megint hoztak egy olyan intézkedést, amit senkivel sem egyeztettek, de természetesen mindent mindenkinél jobban tudnak. Holott el lehetett volna jutni egy olyan kompromisszumig, amiből legalább azt a minimális költséget bekalkulálják literenként, ami a kutak fenntartásához elengedhetetlenül szükséges. Erről szó nincs.” 

A volt helyettes államtitkár úgy tudja, a benzinkutasok képviseletétől a kormány csütörtökig kapott türelmi időt, hogy a jogos elvárásra pozitív választ adjon. „Ellenkező esetben 24 órára leállnak a benzinkutak. Ez pedig egy jóval komolyabb figyelmeztetés lesz annál, mint amit jelenleg a kormány gondol a helyzetről, hogy minden egyeztetés nélkül hoz döntéseket és már be is jelenti a hivatalos közlönyben.”

Az energetikai szakértő több mint abszurdnak tartja, hogy miután a hazai benzinkutak megközelítően 670 milliárdot termelnek évente és ennek mintegy a felét, 300 milliárdot befizetik a költségvetésbe, senki sem kéri ki a véleményüket a megélhetésüket érintő alapvető kérdésekben. 

Felmerül, hogy az eddigi benzinár kalkulációk legnagyobb nyertese, a MOL mennyiben szenvedi meg a most bevezetett „nagykerár-limitet”? „Annak ellenére, hogy a MOL-nak van a legnagyobb kis-kutas hálózata és emiatt elkönyvelhet negyedévente 4-4,5 milliárdos veszteséget, de a cég egy komplex, integrált óriásvállalat. Amit az egyik helyen veszít, azt a másik helyen bőséges nyereséggel visszakapja. Viszont azok a vállalkozók, akiknek csak a kis kútjuk van, ezzel nem jutnak előrébb. Azzal, hogy hozzányúltak a „nagykerárhoz” és ezt is maximálták, nyilván a MOL-nak jelenthet újabb veszteséget. De ha megnézzük például a cég éves jelentését, akkor azt is láthatjuk, hogy nyeresége nagy része nem a benzinkút-hálózatából, nem is a nagykereskedelemből származik. A kutatástermelésből, finomításból, petrolkémiából jönnek az igazán nagy nyereségek. Ezekben az ágazatokban pedig nincs semmilyen ármaximalizálás” – nyilatkozta a KlikkFM adásában Holoda Attila energetikai szakértő.

 

Forrás: Hírklikk