A kormány beismerte, kizárólag politikai megfontolások alapján dönt szakmai kérdésekben is

N. Vadász Zsuzsa 2022. december 7. 11:40 2022. dec. 7. 11:40

Egész egyszerűen a kormány mindig aszerint hazudozik, hogy mi áll az érdekében – kommentálta a benzinársapka eltörlését Holoda Attila. A lépést régóta szorgalmazó energetikai szakértő a Hírklikknek arról is beszélt, nem a szankció és az embargó miatt alakult ki a jelenlegi helyzet, hanem azért, mert az importőrök jelenléte nélkül nem tudták kezelni az ellátást. Erre még rájátszott a finomítói probléma, ami már a nyári időszakban is komoly nehézségeket okozott. Mulatságos, hogy a kormány ugyanazzal akarja indokolni az ársapka kivezetését, mint a bevezetését – jegyezte meg. Szerinte a kormány kompenzálhatná a családokat, például az üzemanyagot terhelő áfa 27 (!) százalékos kulcsának a mérséklésével. Az üzemanyagok literjének az árát egyébként akár száz forinttal is mérsékelni lehetne egy hat-nyolc százalékos kulcscsökkentéssel. Tanulságosnak nevezte, hogy a legnagyobb magyar vállalat vezetője jelezte, a kormány semmilyen szakmai véleményt nem vett figyelembe az ársapka megállapításakor.

– Ön a múlt héten azt mondta portálunknak, hogy „Nem tartanám ördögtől valónak, ha a kizárólag a kiskereskedelmi árak szabályozásában gondolkodni képes kormány végre önkritikát gyakorolna, s hétfőtől megszüntetné az üzemanyag-ársapkát... Ezzel megszűnhetnének az ellátási zavarok, visszatérnének a magyar piacra az üzemanyag- nagykereskedők”. A tegnapi tájékoztatóból – az egy, igaz, a legfontosabbat leszámítva, azaz a tényt magát – nem egészen ez derült ki. Volt, hogy Gulyás miniszter egy mondaton belül négyszer emlegette a „szankciót”, de Hernádi Zsolt MOL-vezér is – igaz, visszafogottabban és szakmai köntösbe öltöztetve – csak-csak szankciózott egy kicsit. Akkor most önkritikát gyakorolt a kormány vagy sem?

– Abból, ahogy levezették, az látszik, hogy ez a kormány mindenre képes, csak éppen önkritikára nem. Az ársapkára Gulyás Gergely azt mondta, hogy azokat a szankciók miatt vezették be – holott amikor bevezették, tavaly télen, akkor még nem volt sem háború, sem szankció. Másodszor akkor hazudott, amikor az olajembargóra mutogatott, arra fogta, hogy amiatt kell most kivezetni az ársapkát – nos, az embargó még nem is érinti Magyarországot. Harmadszor, azt is állította, hogy az olajembargó miatt volt árnövekedés – tegnap majdnem öt dollárt esett a tőzsdén az ár. Így sikerült hivatkozásokat kitalálniuk. Az ugyanakkor nem jutott az eszükbe, hogy a magyar családok védelmében esetleg lecsökkentsék az általános forgalmi adó kulcsát, vagy az, hogy minden hónapban – mondjuk – száz eurónyi forintot adjanak minden családnak támogatásként. Megjegyzem, a nyugat-európai országokban ennél többel támogatják a családokat. De ennek a kormánynak mindenről az jut az eszébe, hogy Brüsszel tehet mindenről. A tájékoztatón próbálták Hernádit is rávenni erre, ám egy üzleti vállalkozás vezetőjénél ez rossz hivatkozás. 

– Ha valóban önkritikát gyakorolt volna a kormány, akkor nem kellett volna egyidőben még valamit meglépni? Például csökkenteni az üzemanyagra rakódó, nem igazán „családbarát” jövedéki adó mértékét, már csak, hogy kormány kedvenc kifejezését használjuk. Igaz, az meg a költségvetési bevételeket csökkentené, és mint tudjuk, az ársapka és a pánikvásárlások miatt megugrott áfa-bevétel elképesztő mennyiségű pluszt hoz a konyhára. Számítások szerint ezzel sikerült is már visszaszedni a lakosságtól a választás előtti osztogatás nem kis részét. 

-– A jövedéki adót szabályozza az Európai Unió, ott kisebb a mozgástér, bár persze időlegesen el lehet térni tőle. Ugyanakkor a jelenleg a legmagasabb, 27 százalékos áfa-kulcsot le lehetett volna vinni, mondjuk öt százalékra. De ennek a kormánynak semmi más nem jut az eszébe, mint hogy másra kenjék a magas árat. 

– Mennyivel tudná ilyen módon mérsékelni a kormány az üzemanyag-árakat? 

– Literenként akár száz forinttal, ha csak hat-nyolc százalékkal mérsékelnek is.

– Hernádi azt mondta, hogy már rövid távon érezhetők majd a hatások, de egy-két hónap kell a helyzet normalizálódásához, beleértve ebbe a stratégiai készletek visszatöltését is. Egyetért ezzel?

– Részben igaza van a MOL vezérigazgatójának. A mostani időszak azt igazolta, hogy az előrejelzések mindig konzervatívak voltak. Például azt mondták, hogy Európa nem tud gyorsan átállni az importban, s azt is mondták, hogy nem képes gyorsan megfelelő mértékben növelni az LNG-terminálok fogadókészségét – nos, egyik sem így lett. Például Németországban két ilyen terminált is üzembe állítottak most, pedig azokat csak jövőre tervezték átadni. Visszatérve a konkrét kérdésére: igen, elvileg ennyi idő kellhet, mire az importőrök átszervezik a logisztikai rendszereiket. Karácsony miatt ebben lehet némi csúszás. 

– Most, a közeljövőben mi várható?

– Azt el tudom képzelni, hogy lesznek mennyiségi korlátozások, főleg kis, korábban importüzemanyagot forgalmazó kutakon mondjuk 15-20 literben szabják meg az egyszerre tankolható üzemanyag-mennyiséget. De közben a MOL finomítóját is lassan felpörgetik, s akkor könnyedén el tudja majd látni a független benzinkutakat, ha ott minimális korlátozásokat bevezetnek. Meg persze lassan visszatérnek az importőrök is, hiszen ahol üzletet látnak, ott megjelennek. Egyébként máris hallottam olyan megjegyzéseket, hogy érdekes módon, hirtelen a finomító is megjavul. Ám az igazság az, hogy az már tegnap visszaállt, nem lehet azonnal teljes kapacitással működtetni, szépen pörgetik fel. A meglévő logisztikai rendszerrel pedig gyorsabban tudják majd tölteni a kutakat, amiben segít, hogy megszűnik a hiánytól való félelem miatt kialakult pánikvásárlás, ami – a dominóelv alapján – további pánikot gerjesztett.

– És azzal egyetért-e, hogy februárban jön a feketeleves?

– Február érdekes lesz, különösen a MOL szempontjából. Az olajipari társaság az összes környező országban rendelkezik benzinkutakkal, és a finomítói rendszerét is e szerint építette ki. Ha képes lesz arra, hogy az uráli olaj mellett máshonnan származó importot is fogadjon – ezt a kapacitását durván 35-százalék körülire teszik –, akkor azt február után is tudja exportálni, teríteni a környező országokban. Merthogy az abból származó termékekre nem vonatkozik a tiltás. A maradék 65 százaléknyi országon belül szorul. Ennek a megszervezése a MOL feladata.

Ţ Azért az érdekes volt, hogy a MOL-vezér bírálta a kormányt, igaz, letompítva és újságírói kérdésre, de mégis. Hernádi egyenesen kimondta: „Ezek nem szakmai kérdések, ezek politikai kérdések...Nem kérdeztek meg arról, hogy egyetértek-e az árstoppal, ez a kormány felelőssége”. Az, hogy igaza volt, az egyértelmű, de – ismerve a kormány bosszúszomjas voltát – nem húzza ki ezzel a gyufát a MOL?

– Nyilván, ahogy Matolcsy is kihúzta. Ám az mindenképpen tanulságos, hogy a legnagyobb magyar vállalat vezetője jelezte, a kormány semmilyen szakmai véleményt nem vett figyelembe az ársapka megállapításakor. Lehet persze a szankciókra fogni – Hernádi is ezzel tompította a mondandója élét –, de egyértelműen látszik, hogy a kormány gyakorlatilag elefántként viselkedik a porcelánboltban, úgy hozza meg a döntéseit, így az ársapkákra vonatkozókat is.

– „A brüsszeli szankciók eredménye az, hogy a 480 forintos benzinárat már nem tudjuk az ország benzinkútjain a magyar családoknak biztosítani. A kőolaj-szankciók hatálybalépése után két nappal ezért a kormány a Mol javaslatát megfogadva, a benzinárstopot megszünteti” – mondta Gulyás Gergely. De hát a most hatályba lépett szankciók nem is érintik Magyarországot, ahogy ezerszer sulykolták: felmentést harcoltak ki. Akkor most mi az igazság?

– A kormány egész egyszerűen mindig aszerint hazudozik, ahogy az érdekében áll. Nem a szankció és az embargó miatt alakult ki a helyzet, hanem azért, mert az importőrök jelenléte nélkül nem tudták kezelni az ellátást. Erre még tényleg rá is játszott a finomítói probléma, ami már a nyári időszakban is komoly nehézségeket okozott. Mulatságos, hogy a kormány ugyanazzal próbálja indokolni az ársapka kivezetését, mint a bevezetését. Most mindenki azzal jön, hogy a MOL-t nem kell sajnálni. A társaságnak nem abból van a nyeresége, hogy a töltőállomásokon benzint és dízelt árul, ez egy integrált cég, van kitermelése, kutatása, kenőolaj-gyártása és vegyipari termelése is. Maga az üzemanyag a tevékenységének csak egy pici szegmense. Volt az ársapkán 40 milliárd forintos vesztesége, ami nem öröm sem a cégnek, sem a tulajdonosoknak, de az olcsó uráli olajon és a finomítói nyereségen elért profitja miatt az eredménye 1800 milliárd forint volt. Ehhez képest szinte semmi a 40 milliárd.