Az oktatásban változtatásra van szükség, a sztrájkra készen állnak a pedagógusok

Millei Ilona 2022. március 13. 18:45 2022. márc. 13. 18:45

Már forog a PSZ honlapján az óra, amely másodpercre pontosan mutatja, még mennyi idő van hátra a határozatlan időre meghirdetett sztrájk kezdetéig, 2022. március 16. 8:00 óráig. A Civil Közoktatási Platform térképéből kiderül, a sztrájkig legalább 320 intézmény 6500 pedagógusa vett részt a polgári engedetlenségi mozgalomban. Más szakmai szervezetek a sztrájkolóknak gyűjtenek aláírást, sztrájk idejére tanácsot adnak a szülőknek. A pedagógusok elszántak, nincs hova hátrálniuk. Úgy tűnik, minden készen áll a sztrájkra.

A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) honlapján egy digitális óra mutatja másodpercre pontosan, mennyi idő van még a 2022. március 16.-án 8:00 órakor kezdődő, határozatlan időre meghirdetett pedagógussztrájk kezdetéig. Aki odakattint, megismerheti a sztrájkköveteléseket, ahogy minden egyebet is, amit a sztrájkról tudni kell. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) „Ne dolgozz ingyen” honlapján a PDSZ ügyvédjének hivatalos állásfoglalásával arról olvashatnak, mire kell figyelniük a pedagógusoknak, ha valaki akadályozná a sztrájkban azt, aki részt akar venni benne. Miután pedig botrányos vezetői utasításokról értesültek, mindkét szakszervezet azt követeli, hogy hagyjanak fel a sztrájk ellehetetlenítésével és a munkavállalók megfélemlítésével. A pedagógusok, ahogy azt már ebben a cikkben (is) megírtuk, annyira elkeseredettek, hogy már nincs mit veszteniük. S mivel nincs hova hátrálniuk, elszántak. Ráadásul egyre jobban élvezik a társadalom támogatását is.

Azt, hogy mennyire, arra példa, hogy a Szülői Hang Közösség „kisokost” készített a szülőknek a pedagógussztrájkhoz. Ebben azt írják, az egész felnőtt társadalom közös szégyene, hogy a gyermekeinkkel foglalkozó, értük felelősséget vállaló pedagógusok kezdő alapbére a szakmunkás minimálbérnek felel meg. A jelenlegi pedagógusbérek nem fedezik a megélhetés költségeit, így senki ne lepődjön meg, hogy a közoktatás színvonala folyamatosan romlik, nincs elég pedagógus, aki a gyermekeinket oktassa, nevelje.

„Valamennyiünk felelőssége, hogy felhívjuk a figyelmet a közoktatás súlyos problémáira, és kiálljunk gyermekeink mellett! Nincs kibúvó: az alacsony színvonalú közoktatás valamennyiünket érinti, akár pedagógusként, akár szülőként. Nem kerülhetjük el, hogy előbb vagy utóbb szembesüljünk a kritikus mértékű pedagógushiánnyal, az elavult oktatási módszerekkel és a túlterheltséggel. Gyermekeink csak együtt tehetik sikeressé a jövő Magyarországát, ezért is fontos, hogy nemcsak saját gyermekünknek, hanem mostani és jövőbeli barátainak, társainak is biztosítanunk kell a méltó, minőségi oktatást. Ha ez nem sikerül, akkor súlyos társadalmi és gazdasági bajok várnak valamennyiünkre. A január 31-iki kétórás figyelmeztető sztrájk gyerekeink érdekét szolgálta. Ne a kellemetlenséget lássuk benne, hanem a lehetőséget, hogy felhívjuk valamennyi honfitársunk figyelmét a magyar közoktatás súlyos válságára.”

A pedagógusokhoz hasonlóan dühös és elkeseredett szülők által felmerülő kérdésekre is válaszolnak, többek közt olyanokra, mint: „Miért sztrájkolnak a pedagógusok? Miért támogassuk szülőként a pedagógussztrájkot? Hogyan zajlik a pedagógussztrájk?”

A kisokos itt érhető el.

A „Szószóló a gyerekekért” ennél is továbbmegy. Szülőként és pedagógusként közösen tiltakoznak az óvodákat és iskolákat sújtó rendszerszintű problémák ellen. A tiltakozáshoz egy térképet  készítettek, amelyen a járásközpontokban elhelyezett tiltakozó felkiáltójelekre kattintva olvashatóak szöveges vélemények mai oktatásunkról. Bárki elmondhatja a véleményét, csatlakozni hozzá pedig az oldalon levő űrlapon lehet.

A „Szószóló a gyerekekért” véleménye az: „a magyar közoktatást, óvodáinkat és iskoláinkat súlyos rendszerszintű problémák sújtják, a pedagógusok anyagi és szakmai megbecsülése elmaradt, a pedagógushiány igazi vesztesei a gyerekek. Az értelmetlenül túltolt központosítás és a szakmai párbeszédet figyelmen kívül hagyó kormányzati döntéshozatal tovább súlyosbította a bajt. Szenved a magyar oktatás, szenvednek a gyerekek! Változásra van szükség!”

A Tanítanék Mozgalom „Március 16.: egy nap, egy óra bátorság gyermekeinkért, a jövőért” címmel mindenkihez szóló felhívást tett közzé, amelyben azt kérik az emberektől, aláírásukkal támogassák a sztrájkolókat.

Felhívásukban egyebek mellett azt írják: „a tanárok, diákok, a szülők, a szakszervezetek évek óta jelzik, hogy az oktatással baj van: a pedagógusok rossz körülmények között, szabadság és megbecsültség nélkül dolgoznak. Ez a gyerekeinknek árt a legtöbbet. Még csak nem is a tananyag vagy az eszközök halaszthatatlan megújítását követeljük most, hanem a tűzoltást: az oktatásban dolgozók bérének azonnali rendezését. Ugyanis a kérdés az, hogy holnap ki fog tanítani. Ahogy gyerekek nélkül, úgy pedagógusok nélkül sincs iskola!” A bérek rendezése mellett a sztrájkjog helyreállítását is követelik. Ezért szólítják sztrájkra, polgári engedetlenségre a kollégákat és „mindenki mást pedig támogatása kifejezésére, akár a sztrájkhoz való csatlakozásra.”

S, hogy a pedagógusok mennyire készek az ellenállásra, mutatja a Civil Közoktatási Platform térképes beszámolója arról, hogy a sztrájkig legalább 320 intézmény minimum 6500 tanára, tanítója óvónője, iskolai alkalmazottja vett részt a február 14-én kezdődött, fokozatosan erősödő polgári engedetlenségben. Az állami gimnáziumok mintegy fele bekapcsolódott az akcióba, de egyházi és alapítványi iskolák, általános iskolák, óvodák, szakképző intézmények és pedagógiai szakszolgálatok is voltak a résztvevők között. Nagyszámú intézmény, pedagógus, szülő biztosította támogatásáról a résztvevőket. Az akció kezdeményezői a 16-i pedagógussztrájkkal párhuzamosan polgári engedetlenségre és országos szolidaritási akcióra is hívnak mindenkit.