Befejeződött a Budavári sikló felújítása, újra szállítja az utasokat
Befejeződtek a Budavári sikló nagyjavítási munkálatai: felújították a sikló két kocsiját és a sínpályákat. A sikló a több hónapig tartó felújítást követően, keddtől szállítja ismét az utasokat.
A megújult sikló keddi átadásán Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója elmondta, hogy 2009 után újabb nagyjavítást végeztek a kocsikon, amelyek teljesen új faborítást kaptak, az ablakokat kicserélték. A munkálatok során új korlátokat helyeztek el, kicserélték a síneket, felújították a biztonsági berendezéseket, valamint a szerelőknek „leesés elleni védelmet" építettek ki a sínpályák között – közölte.
Bolla Tibor felidézte: 1870. március 2-án indult el a Budavári sikló. 1944-ben bombatalálat érte, és akkor bontásra is ítélték. A BKV 1986-ra korhűen építette újjá a siklót, amely villamoshajtást kapott.
A BKV vezetője elmondta, a váralagút melletti sikló egy évben nagyjából egymilliárd forint árbevételt tud elérni, a koronavírus-járvány miatt azonban töredékére esett vissza a forgalom.
Kiemelte, a sikló két szerelvényét a BKV munkatársai saját kezűleg újították fel.
Tüttő Kata városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes (MSZP) arról beszélt, Széchenyi István fia, Széchenyi Ödön kezdeményezte, hogy építsék meg a siklót. Kezdetekben még közösségi közlekedési célt szolgált és gőzhajtással működött.
A BKV az MTI-hez eljuttatott közleményében emlékeztetett, a Margit és a Gellért elnevezésű kocsik a múlt év szeptember 1-jén kerültek a BKV Vasúti Járműjavító telepére, ahol a legmagasabb szintű vizsgálatokat követően, mindenre kiterjedő felújításon estek át.
A járművek burkolati elemeinek eltávolítása után a vázszerkezet javítását és fényezését is elvégezték, a felújított vázszerkezetre kívül-belül új faborítás került, újra legyártották az ablakokat és az ajtókat is. A két kocsi elektromos egységeit is felújították, illetve kicserélték, továbbá szintén felújították a járművek vészfékrendszerét, amely kötélszakadás vagy sebességtúllépés esetén megállítja a kocsikat a ferde pályán – írták.
A két jármű 2021. december 15-én került vissza a helyére, majd a pálya menti működtető berendezések visszaszerelése és beállítása után elkezdődhettek – különböző terhelési viszonyok között – a próbafutások.
A sikeres próbafutás és a Közlekedési Hatóságtól kapott üzembe helyezési engedély kézhezvétele után, a Budavári sikló reggel nyolc és este tíz óra között szállítja az utasokat – írták.