Egzisztenciák dőlnek be az ingyenes parkolás miatt – májustól visszaállhat a régi gyakorlat

Harkai Péter 2021. április 7. 15:01 2021. ápr. 7. 15:01

„Egy olyan gyümölcsfáról csemegéznek az átutazók, amit nem nekik kell öntözni, metszeni, termővé gondozni, ráadásul a helyiek nélkülözik a termést” – szemléltette az ingyenes parkolás Zuglót sújtó áldatlanságait a kerület polgármestere.

Miután a miniszterelnök tegnap bejelentette a járványzárlat általa indokoltnak vélt nyitását, úgy gondolhatnák a fővárosi kerületek, hogy apró lépésekben, de beindíthatják a helyi bevételek lehetőségét is. Mint például a parkolási díjak fokozatos visszaállítását. Bár ingyen parkolni mindannyian szeretünk, azt viszont kevésbé, ha a házunk előtt állandóan idegen autók foglalják el a helyet. Hasonló helyzet okoz problémát az elmúlt egy évben Zuglóban is, ahol a többször meghirdetett ingyenes parkolással készséggel élnek az agglomerációból érkezők, a kerületiek hátrányára. 

A kerületek mozgástere változatlan a parkolási infrastruktúra, díjbevétel tekintetében, mivel az ingyenességet biztosító kormányrendelet változatlanul hatályban van – nyilatkozta a kérdés kapcsán Horváth Csaba. Arról nem is beszélve – tette hozzá –, amiről kevés szó esik, hogy a közterületi munkákat ellátó több tucatnyi önkormányzati munkatárs egzisztenciája került veszélybe. Mivel a munkájukra meglehetősen szakaszosan volt szükség az elmúlt időszakban, a bevételek viszont elmaradtak, nehéz feladat elé állította az önkormányzatot az egzisztenciájuk biztosítása, ami családok fennmaradását veszélyezteti. 

Ennél jóval nagyobb számban érintette Zugló lakosságát az a hátrány, hogy saját lakókörnyezetükben nincs lehetőségük parkolásra, mivel a díjtalan közterületi használat miatt telítődött a kerület befogadóképessége, amit addig a parkolási díjak szabályoztak. „Bárki, bármeddig büntetlenül hagyhatta, hagyhatja bármilyen frekventált területen a járművét s nincs díjtétel, büntetés, ami szabályozná ezt a gyakorlatot” – mondta a polgármester. S hiába kapja a kerületi lakosoktól immár hónapok óta folyamatosan a kritikát, hogy ezt a gyakorlatot mikor szünteti meg, sajnos nem a kerület, hanem a kormány hatásköre ennek feloldása. Véleménye szerint mindezt járványügyi okokkal mentegetni megtévesztő, mivel forgalomtechnikai kérdésről van szó.  „Ha túl sok autó akar parkolni egy időben, akkor szükség van egy olyan eszközre, ami ezt korlátozza és szabályozza. A helyben élők ingyen parkolhatnak a matricájukkal, de az átutazók tömege ezt mára ellehetetlenítette. Még akkor is, ha sokan home office-ban működtek az elmúlt hetekben.”

Hangsúlyozta, hogy mindezen a frissen bejelentett nyitási szándék sem változtat, legalábbis egyelőre. Ez pedig tovább mélyíti azt a bevételkiesést, ami az elmúlt egy évben nagyságrendileg milliárdos összeggel sújtotta hátrányosan Zuglót, holott a parkolási rendszert ennek ellenére is életben kell tartani: „ez egy fájdalmas folyamat volt és járványügyi intézkedésként semmiképpen sem indokolható”. Hogy mindez mennyire így van, azt külföldi példák is igazolják. Míg az első hullámban több európai ország is próbálkozott az ingyenes parkolás mentőövével, a második hullámra már belátták ennek értelmetlenségét: „Európában egyedüliként harcolunk a járvány ellen az ingyenes parkolással” – közölte Horváth Csaba.

Azzal kapcsolatban, hogy a miniszterelnök által kihirdetett nyitás tartalmazza-e a parkolási rendszer visszaállítását is, Zugló polgármestere némi reményt lát a megoldásra. Mint mondta „kormányzati szereplőkkel való egyeztetéseink alapján, május elsejétől elképzelhető, fennáll egy egyelőre lebegtetett lehetőség, hogy történik változás ebben a kérdésben is. A jelen helyzet egyelőre arra a képzeletbeli fővárosi közterületi banánfára emlékeztet, amiről mindenki ingyen szedhetne – ha lenne. Ráadásul egy olyan gyümölcsfáról csemegéznek az átutazók, amit nem nekik kell öntözni, metszeni, termővé gondozni, ráadásul a helyiek nélkülözik a termést”.

Ennek ellenére, Zugló igyekszik a helyiek lokálpatrióta komfortérzetét olyan innovatív beruházásokkal kiegyensúlyozni , amelyek több évtizedes tartozást egyenlítenek ki. Ilyen többek között az a Rákos-patak első szakaszát érintő felújítás a Zöld Zugló program folytatásaként, amit a múlt héten adtak át. Mint Horváth Csaba elmondta, ez egy több évtizedes ígéret volt a mindenkori politikai vezetés részéről a zuglóiaknak. Ennek az első markáns és látványos lépése most megtörtént. Ez a gyakorlatban egyelőre egy kilométeres hosszúságban kialakított parkos, ligetes terület kiépítését jelenti az addig elhanyagolt patakpart mindkét oldalán: „Ennyivel legalább gazdagodott a kerület az elmúlt év járvány sújtotta gazdasági recessziójában is. Ennek az első szakasznak az átadása egy szimbolikus megújulást jelent Zugló életében” – nyilatkozta a Hírklikk megkeresésére Horváth Csaba, Zugló polgármestere.