„Életképes a digitális oktatás a tanárok és a szülők jóvoltából, de veszélyben a pedagógusszakma”"

Harkai Péter 2020. március 26. 09:31 2020. márc. 26. 09:31

A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetéhez befutó információk szerint, a vártnál jobban működik a rendszer – de ez nem elsősorban a felelős minisztériumi vezetőknek, sokkal inkább a pedagógusok és szülők innovatív kreativitásának köszönhető. Az óvodai és bölcsődei dolgozók viszont kritikus helyzetben vannak.

Szűcs Tamás szerint, az önfejlesztő módon kialakult szisztéma ugyanis kéttényezős dolog: az jó, ha van otthon megfelelő technikai eszköz, amin keresztül működhet a digitális oktatás, de anélkül nem működne az egész, aki ott áll és azt mondja tízkor, hogy kapcsold be a gépet. A különösen vagy halmozottan hátrányos helyzetű területeken viszont jelentősek a hiányosságok – tanodákban, gyermekotthonokban jóval élesebb a helyzet, nehezebb mindezt megvalósítani. Ezeken a helyeken a pedagógusoknak most is be kell járniuk, nincs szülő, aki átvegye a teendőket. Ezzel együtt, összességében inkább siker, mint kudarc az eddigi tapasztalat.

Szűcs Tamás a TV5 távoktatási beindítását is bevált kezdeményezésnek tartja, ami főként abban segít sokat, ha az internetes hálózat akadozik vagy egyáltalán nem elérhető – és nagy előnye, hogy nem fagy le. Ráadásul a KRÉTA (internetes tudásbázis portál) igénybevételi kapacitása véges, akkora a terhelés, hogy nem ritkán leáll. 

Az óvodák és bölcsődék helyzete azonban jóval kritikusabb. Ezek az intézmények önkormányzati fenntartásban vannak és a PDSZ tapasztalata szerint, ebben a szektorban nagyon ellentmondásos intézkedések születnek az óvónők foglalkoztatására – ennek javítására koncentrálja az energiáit a szakszervezet. Minél többet kell együtt lenniük a családoknak, annál nagyobb és intenzívebb munkát és jelenlétet igényel az óvodapedagógusok készenléte is – interneten keresztül.  

Arra a kérdésre, hogy mindez miként működik a gyakorlatban, Szűcs Tamás kézenfekvő válasza, hogy például skype-on keresztül. Ez az alternatíva segít a gyermekkornak megfelelő feladatokkal  kommunikálni a gyerekekkel – akár a szülők bevonásával együtt. A PDSZ elnöke arra figyelmeztet, ami eddig nem került a figyelem középpontjába: amennyiben egyre jobban elhúzódik a járványveszély, annál nagyobb jelentősége lesz a 2-6 éves gyermekek figyelmének érdemi és értékorientált lekötésének is. Ehhez pedig elengedhetetlen az óvónők, dadusok érdekeit is kellő súlyukon kezelni.

A PDSZ mindent megtesz ezért, már csak azért is, mert az említett pedagógusok és intézményi munkatársak nem a minisztérium, hanem az önkormányzatok érdekkörébe tartoznak és egyenetlen a foglalkoztatásuk biztosítása. Azt nem is kell részletezni, hogy a hivatásukat nem tudják teljes körűen home-office üzemmódban teljesíteni. Ráadásul az önkormányzatok részéről megjelenik egyfajta nyomásgyakorlás is, hogy sz óvónőket, dadusokat – önkéntesség helyett – átirányítsák például az idősgondozásba, ami önmagában természetesen üdvözlendő, de nem alkalmazható mindenkire és kötelező érvénnyel, a szükséges védőfelszerelések hiányában – mindez pedig komolyan veszélyeztetheti a megélhetésüket, ráadásul önhibájukon kívül.

A PDSZ ezen a téren nem fogadja el a munkáltatói nyomásgyakorlást és mindent megtesz azért, hogy az ilyen jellegű átirányítási foglalkoztatásért pluszjuttatás, pótlék járjon a rákényszerült pedagógusoknak. Óriási veszélynek látja, hogy a rosszul kezelt pedagógiai fizetések miatt, esetleg egyre többen elszivárognak a szakmából és amikor már vissza lehet állni a járvány utáni normál üzemmódra, működésképtelen lesz az oktatás.