Megbukott a legnagyobb hazai kiskereskedelmi lánc is a hatósági áras termékekkel

HírKlikk 2022. szeptember 16. 06:40 2022. szept. 16. 06:40

Az egyik legnagyobb magyarországi kiskereskedelmi lánc az árstopos cikkek közül cukrot és étolajat sem tartott az egyik üzletében. Amikor ezt számon kérte rajta a hatóság, azzal védekezett, hogy kritikus a helyzet a beszállításban.

Háromszázezer forintra bírságolta a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal a Tesco-Global Áruházak Zrt-t., mert megsértette a hatósági áras élelmiszerekről szóló jogszabályi előírást – olvasható a hatóság június végi vonatkozó határozatában, amit szeptember elején hoztak nyilvánosságra. Ezzel az Aldi és a Lidl után a Tesco is feliratkozott azon kiskereskedelmi láncok közé, amelyek megbuktak az árstopos termékek értékesítése során – írja a Világgazdaság.

Az eset április 27-én történt, amikor a kormányhivatal közérdekű bejelentés alapján, helyszíni hatósági ellenőrzést végzett a vállalkozás mátészalkai áruházában. Ekkor derült ki, hogy a hat hatósági áras termékből a Tesco kettőből nem tartott árukészletet. 

Azt is megállapították, hogy a 2021-es adott napi (az ellenőrzés szerdára esett) átlagos készletmennyiséget igazoló dokumentumok sem álltak rendelkezésre. Ez azért fontos, mert a törvény kimondja, hogy a kereskedő köteles a 2021. október 15. napján forgalmazott, az idén februártól hatósági áras termékekből naponta legalább a hét adott napjára vonatkozó 2021. évi átlagos napi mennyiséget tartani.

A tapasztaltak miatt hivatalból eljárás indult, a Tescót pedig tájékoztatták, hogy az ügyben élhet a nyilatkozattételi jogával.

A kiskereskedelmi lánc így is tett, és hosszú magyarázatot fűzött a vizsgálathoz. Először is leszögezte, hogy álláspontja szerint a jogszabályi előírásoknak maradéktalanul eleget tett, és készlethiányra vonatkozó panasz sem szóban, sem írásban nem érkezett hozzájuk. Elmondta azt is, hogy különös gondot fordít vásárlói megfelelő kiszolgálására, ennek érdekében az esetleges készlethiányt napközbeni beszállításokkal igyekszik elkerülni, folyamatosan biztosítva az áruházai megfelelő ellátását. Ha egyes árucikkekből mégis hiány lépne fel, azt azonnali beszállítással próbálják pótolni.

Ugyanakkor azt is közölte, hogy az étolaj, a cukor, illetve egyre több termék tekintetében a beszállítói kiszolgálási szint kritikus, így egyre többször kell azzal szembesülnie, hogy hiába rendel, nem érkezik be a központi raktárukba az elvárt mennyiség.

Ennek következtében pedig az áruházaiba nem tud olyan mennyiséget szállítani, amennyit tervez. Szerinte ez vezetett ahhoz, hogy a kérdéses ellenőrzés során a hatóság üres polcokat talált. Tájékoztatása szerint a beszállító két héten keresztül, április 17-től 30-ig olajból a megrendelt mennyiség 24, majd 44 százalékát tudta csak biztosítani, ami igen jelentős kiesés, összesen 75 ezer karton. Cukorból a megrendelt mennyiség 53, majd 75 százaléka érkezett be, ami szintén tetemes, 53 ezer kartonos mínuszt okozott. Elismerte, hogy valóban volt egy-két nap, amikor a készlethiány ténylegesen fennállt. Ennek kapcsán megjegyezte, hogy ennek a beszállítói kiszolgálási szint jelentős visszaesése mellett a kiugróan magas értékesítés, azaz a pánikszerű fogyasztói felvásárlás is az oka. 

Szerintük éppen ezért a készlethiányok nem róhatók fel a Tescónak, hiszen ezeknek a cég is csak az elszenvedője. A teljes képhez az is hozzátartozik, hogy miután a hatóság megállapította a mulasztást, az áruházlánc az ellenőrzést követően a jogsértést megszüntette. Ezt úgy kommentálta, hogy amint érkezett újabb beszállítás a központi raktárba, azonnal intézkedtek a készlethiány megszüntetése érdekében.

Forrás: Világgazdaság