Tábornok itt, tábornok ott

Dr. Dávid Ferenc       2020. november 20. 14:33 2020. nov. 20. 14:33

November 17-én létrejött az Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ), amely Prof. Dr. Kásler Miklós miniszter irányítása alá tartozó, központi hivatalként működő költségvetési szerv. Feladata az egészségügyi ellátórendszer működésének figyelemmel kísérése, a felülvizsgálatát érintő stratégiai kormányzati döntések megalapozása, amelynek keretében közreműködik az egységes és átlátható új nemzeti egészségügyi irányítási rendszer kialakításában. ,A miniszter javaslatára a kormányfő Jenei Zoltánt – korábbi rendőr-tábornokot – nevezte ki országos kórház-főigazgatónak. Szarka ezredes (SZFE) után a miniszterelnök ismét egy volt egyenruhásra támaszkodik. Reméljük, hogy Jenei úr jobb eredményeket tud majd felmutatni, mint a volt gépesített lövészkatona a művészeti egyetemen.

Korábban több írásomban jeleztem, hogy az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) egy gigantikus méretű szervezet, amelyben 10 államtitkár, 19 helyettes államtitkár, 12 miniszteri biztos és 75 főosztályvezető irányítja a szakmai munkát. Kásler dr. eddig is „méreten felüli” minisztériuma az új háttérintézménnyel tovább bővül, kérdés, hogy a miniszter valóban gyakorolni tudja-e felügyeleti jogkörét?

A jogszabályban meghatározott intézményi feladatkör igen laza, hiszen a folyamatok „figyelemmel kisérése”, a „döntések megalapozása” és közreműködés a „rendszer kialakításában” megfogalmazások álláspontom szerint semmiképpen nem igénylik az új főhivatal létrehozását. Az említett témakörök gondozása természetes módon beilleszthető lett volna az Egészségügyi Államtitkárság (Prof. Dr. Horváth Ildikó) fennhatósága alá, közelebbről az egészségügyi gazdálkodásért és intézményfelügyeletért felelős helyettes államtitkárság struktúrájába. Ha ez nem célravezető, akkor rendelkezésre állnak a minisztérium stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkárságának szervezeti egységei. Nem tudom miért, de a miniszterelnök egy újabb hivatal felállításában gondolkodott, amelyet a minisztérium és a kórházak közé telepített. Ez nyilvánvalóan nehezíteni fogja az egészségügyi intézmények munkáját, hiszen mostantól kezdve már nem csak az EMMI, hanem az OKFŐ is be fog avatkozni mindennapi tevékenységükbe. Azt is vélelmezem, hogy az adatszolgáltatási kötelezettségük is növekedni fog, mivel az OKFŐ új szempontok szerint csoportosított adatokat is igényelhet a „stratégiai döntések megalapozásához”.

Az új főigazgató – aki rendőr-dandártábornoki rendfokozattal is rendelkezik – volt a Somogy Megyei Rendőr-főkapitányság gazdasági igazgatója, 2002. és 2006. között a Belügyminisztérium közgazdasági és informatikai helyettes államtitkára, az Országos Igazságszolgáltatási Tanács Hivatalának hivatalvezető-helyettese, majd pedig az Informatikai Fejlesztési Ügynökség gazdasági vezetőjeként tevékenykedett. Az OKFŐ főigazgató székébe a Pécsi Tudományegyetem kancellári székéből érkezett. Nagy hivatal kiépítése kezdődik, hiszen már az öt főigazgató-helyettes kinevezése is megtörtént. Az új főigazgató-helyettesek nyilvánvalóan saját titkárságot és önálló főosztályokat is létrehoznak. Kis túlzással kimondható, hogy egy mini – ma még csak másodlagos jelentőségű – egészségügyi államtitkárságot gründoltak, ami majd az idők során fokozatosan terebélyesedik, és lépcsőzetesen átveszi a minisztériumtól a szakmai irányítást. Írásom végére már csak három kérdés maradt:

1. Mit csinál a jövőben az EMMI Egészségügyi Államtitkársága, hiszen az elmúlt időszakban a BM (Pintér Sándor tábornok) és a HM (Benkő Tibor tábornok) átvette a járvány elleni harc vezénylését. Az EMMI miniszter és láthatatlan államtitkára egyértelműen statiszta szerepre kényszerült. Az OKFŐ létrejöttével teljesen munka nélkül maradnak, és Kásler doktor végre mehet nyugdíjba?

2. Az elmúlt napokban Parragh László kamarai elnök sokallta, hogy Budapesten öt főpolgármester-helyettes van hivatalban (egy most lemondott). Az OKFŐ öt főigazgató-helyettesi státusza nem zavarja a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara vezetőjét?

3. AZ OKFŐ létrehozásával milyen mértékben és miként korszerűsödik a magyar egészségügy, és a „beteg Magyarország” lakóinak mennyivel lesz jobb és hatékonyabb az ellátása?