Taxis blokád egykor és most

Somfai Péter 2025. január 16. 07:00 2025. jan. 16. 07:00

Mintegy kétszáz taxis tüntetett szerdán Budapesten. Sajtójelentések szerint a Hősök terén gyűltek össze autóikkal, hogy a személyszállítókat érintő adózási szabályok módosítását követeljék. A kocsik többsége boltos és uberes, de néhány Főtaxi- és City Taxi-kocsi is volt a téren. A rendezvény idején a Hősök terénél a forgalom zavartalan maradt, az autóikkal felvonuló sofőrök a tér szélén, a parkolóban gyülekeztek. „Úgy érezzük, hogy a kéréseink süket fülekre találtak, ezért kénytelenek vagyunk újra demonstrációval nyomatékosítani azokat” – indokolta akciójukat Kiss Ádám, a Taxisok Érdekvédelmi Szervezetének vezetője. „Mi nem hiszünk abban, hogy az utcai demonstráció jó eszköz ahhoz, hogy leüljön velünk bárki tárgyalni, csak azért, mert demonstrálunk” – mondta a Hírklikknek Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke.

A múlt: az emlékezetes benzináremelés elleni tüntetés. 1990. október 25-28. között a rendszerváltás után a demokratikus útra lépett Magyarország első komoly, tömeges megmozdulását „mindössze” annyi váltotta ki, hogy a világgazdasági változások miatt a kőolaj világpiaci ára megduplázódott, az Antall-kormány pedig az 1956-os ünnepségek után két nappal  bejelentette az üzemanyagok magyarországi árának drasztikus emelését. Több ezer taxis és fuvarozó erre polgári engedetlenséget hirdetett, három napra megbénították Budapest és az ország több városának közlekedését.

A jelen: 2025. januárjában a kormány megint adót emelt a világgazdasági változások és a forint mélyrepülése miatt, alig több mint két hét leforgása alatt mintegy 20 forinttal nőtt mind a benzin, mind a gázolaj ára. A szakértők szerint ez még csak a kezdet, az áremelkedés a közeli napokban is folytatódni fog. De a Taxisok Érdekvédelmi Szervezete nem a benzin árának emelése miatt szólította fel a „sárgákat” a főváros forgalmának megbénítására.

Akkor miért? A tüntetést szervező Kiss Ádám azt nyilatkozta: mert eddig minden kérésük süket fülekre talált az illetékes minisztériumokban. „A partneri tárgyalás reményében eddig hiába vettük fel a kapcsolatot minden illetékes minisztériummal és a Fővárosi Polgármesteri Hivatallal, hiába tettünk le asztalukra részletesen kidolgozott javaslatokat a szakmát érintő legfontosabb kérdésekről, érdemi megbeszélésekre eddig egyik oldalról sem mutattak hajlandóságot. Úgy érezzük, hogy a kéréseink süket fülekre találtak, ezért kénytelenek vagyunk demonstrációval nyomatékosítani azokat.” 

A Taxisok Érdekvédelmi Szervezete a tüntetés előtt nyilvánosságra hozta a követeléseiket: az alanyi adómentesség határának igazítsák hozzá az aktuális gazdasági környezethez, vonja vissza a kormány az inflációkövető adózás bevezetését, amely nem csak a vállalkozásokat, hanem az egész lakosságot hátrányosan érinti. A fővárosban is vezessék be a taxislétszám-korlátozást, ahogyan azt már néhány nagyobb vidéki városban megtették. Az adózási rendszer átdolgozását is szorgalmazzák, amihez konkrét javaslatokat is benyújtottak az illetékeseknek, de választ sem kaptak azokra. Fontosnak tartják mind a közlekedés biztonságának, mind a taxisokat érintő biztonsági intézkedéseknek a szigorítását, amelyek „hosszú távon javíthatnák a szakma körülményeit”.

Ördögtől valók a kollegáik követelései? – kérdeztük Metál Zoltántól, az Országos Taxis Szövetség elnökétől, aki a nyilvánosság előtt mereven elhatárolódott a másik érdekvédelmi szervezet akciójától. Arra hivatkozott, hogy a követelések okafogyottak, mert Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter éppen előző nap jelentette be, hogy a kormány az idén foglalkozik az alanyi áfamentesség határának emelésével. A szövetség elnöke szerint „lám, csak a higgadt párbeszéd és a kormánnyal való együttműködés vezet célhoz, erre az utca alkalmatlan”. Mintegy a véleményét igazolandó hozzáfűzte: nem vettek részt a tavaly decemberi rendezvényen sem, és most sem, mert nem hisznek az utcai demonstrációk sikerében. „Tizenkét éve, 2013-ban rendeztünk legutóbb demonstrációt, de az inkább egy támogató megmozdulás volt és nem a kormánnyal ellenséges fellépés. Mi akkor sem valami ellen küzdöttünk, hanem valami mellett álltunk ki.”

Metál Zoltán kifejtette, az utóbbi 12 év megtanította, ha valamit szeretnének elérni, akkor annak egyetlen sikeres útja van: a partnerekkel kell leülni a tárgyalóasztalhoz. Olyanokkal, akik megértik és elfogadják, vagy legalább hajlandóak ütköztetni a véleményeket, mert azután a végén mindig valamilyen közösen elfogadható megoldás születik. Felidéztük az emlékezetes 1990-es blokádot, ami akkor látványos eredménnyel zárult, de erre az érdekvédő szervezet elnöke csak annyit mondott: „Az nagyon régen volt!” Abban igaza van, hogy harmincöt év valóban hosszú idő. Akkor más volt a politikai helyzet, akkor az egész társadalom még hitt abban, hogy ha sokan, nagyon hangosan követelnek valamit, akkor azt az Országházban is meghallják. „Annak idején csak egy benzináremelés eltörlése volt a tét – érvelt az elnök –, nem volna most ildomos felborítani az ország rendjét, csak azért, mert mi olcsóbban szeretnénk üzemanyaghoz jutni. Vagy szeretnénk egy jobban szabályozott adózási rendszert, vagy szeretnénk létszámot csökkentetni. Mi nem fogunk olyan követeléseket megfogalmazni, amelyek szembe mennek mindenféle törvénnyel.”

Példákat is hozott. Elsőként ismét Nagy Márton keddi bejelentésére hivatkozott, mondván, az adók ügyében korábban már a kamarákkal közösen változást sürgettek, többször javasolták, át kellene gondolni bizonyos adószabályokat. Igaz, közben elmúlt majd két év, de lám, mára a kormány is belátta, ideje változtatni. „Ha mi lennénk a kormányzat helyében, akkor mi is azokkal tárgyalnánk, akik higgadtan, békésségben közelednek. Tiszteletben tartom annak a 180-200 kollégának a fellépését, akik áldoztak az idejükből időt-energiát, hogy megjelenítsék a véleményüket, de én még mindig azt mondom erről: ennek a tárgyalóasztalnál lett volna helye.” 

Metál Zoltán másik példája az a 2020-as kormánydöntés, amely az akkori háborús helyzetben akarta elrendelni a 10 évnél idősebb taxik kivonását a forgalomból. „Akkoriban nem lehetett se új, se használt autókat beszerezni, de a kamarai kérést méltányolta a kormány és három évre felfüggesztette a döntést. További három évet kapott a szakma a járműcserére. Ma pontosan ez a két és félezer fiatal autó van a forgalomban. Most mindenki irigykedik, látván milyen autókkal taxiznak Budapesten.” 

A napok alatt 20 forinttal dráguló üzemanyagár, és az azt terhelő újabb „inflációs” adóemelés is rendjén van? – kérdeztük az érdekvédő szervezet elnökét. „Tetemesen emeltek a biztosítók, jelentősen drágul a kocsik szervizelése, a hatósági eljárások ára, az üzemanyag ebben csak az egyik tétel. Ezt nem csak, mi minden autós a bőrén érzi. Két évvel ezelőtt, amikor a fővárossal egyeztettünk tarifákról, akkor megállapodtunk, hogy ha majd az akkori árat 20 százalékkal meghaladja az üzemanyagok ára, újra megtárgyaljuk a tarifák emelését. Itt még nem tartunk…” – mondta Metál Zoltán.

A KlikkTV témához kapcsolódó korábbi, 2023. okt. 4.-i adása itt nézhető meg:



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom