Ismét kapunk egy „dugót”?

Dr. Dávid Ferenc       2022. június 29. 18:20 2022. jún. 29. 18:20

Jelentősen változnak a parkolási szabályok Budapesten: négy egységes zóna jön létre a jelenlegi töredezett 27 helyett és emelkedik is a parkolás díja. A parkolás drágulása azonban nem csak fővárosi jelenség. A kormányhatározat, amely megtiltja a parkolás díjának emelését június 30-ával lejár, a nagyvárosok önkormányzatai pedig kapnak az alkalmon és több helyen is díjat emelnek. (Portfolio: „Rossz hír az autósoknak: országszerte emelkednek a parkolási díjak”)

Megrögzött és régi budapesti autósként nyilván nem örülök a döntésnek, főleg azért nem, mert legtöbb alkalommal a belső kerületekbe vezet az utam, és ott teszem le a gépkocsit rövidebb-hosszabb időtartamra. Azaz leggyakrabban a 600 Ft/óra tarifát fogom fizetni a jövőben, abban reménykedve, hogy a központosított, egységes és nem „mutyista” cégek gazdagodását szolgáló parkolási díjak lelkiismeretesen és szabályosan lesznek felhasználva fővárosunk érdekében. Az autóstársadalom nem csak vidéken, hanem a fővárosban is mélyen a zsebébe nyúlhat: a frekventált kerületekben két-három óra parkolás innentől kezdve 1.200-1.800 forintba kerülhet, amit persze a Budapest Belvárosában megálló hazai és külföldi turisták szintén megfizetnek, nem beszélve az itt leparkoló fuvarozó/szállító vállalkozók többletterhéről. Ők nyilván tovább hárítják pluszköltségeiket a végső fogyasztókra, de hát ilyen inflációs világban ez a megszokott metodika. Szóval morgok még egy sort, aztán tudomásul veszem az önkormányzati döntést.

De azt már a „kardomba dőlve” hallgattam, hogy 2022. június 28-án – tehát egy nappal a Fővárosi Közgyűlés nem túl népszerű döntése előtt – az LMP napirend előtti hozzászólója (Kanász-Nagy Máté) a Parlamentben a dugódíj azonnali, „már holnapi" bevezetését sürgette. Elmondása szerint az autós közlekedés költségét csak részben fizetik az autósok, érvényesíteni kell, a fizessenek a szennyezők elvet. Azt is hozzátette: a dugódíjjal plusz forrás jutna a közösségi közlekedésre. Közölte azt is, hogy a dugódíjat nem a baloldal, hanem a zöldek, az LMP szeretné bevezetni. 

Ez aztán az időzítés! Illő tisztelettel méltatlankodom: biztos, hogy két ilyen – „zsebbe vágó” – intézkedés egyidejű bejelentésével kell a fővárosi és vidéki autóstársadalmat hergelni? Drága parkolás megfejelve behajtási díjjal?  A magas biztosítási díjak, az autópálya-használat megfizettetése, a gépjármű adó és a jelentősen növelt cégautó-adó érvényesítése mellett, valamint az emelt parkolási tarifák után még egy bőrt le kell húzni a gépjárműveket használó polgárokról? Akkor, amikor nincs teljes M0-ás körgyűrű, amikor a metró- és villamosvonalak nem mennek a város széléig és nincs elegendő olcsó árfekvésű P+R placc a tömegközlekedési végállomásokon? Ennyire „szívatni” kell az agglomerációból bejáró dolgozókat?

Értem én, hogy nagyon zöldnek kell látszani, de nem árt, ha a gyakorlati megvalósítás lehetősége, indokoltsága és a politikai célkitűzés nincs ellentétben egymással. Kanász-Nagy a követendő stockholmi dugódíj példájával áll elő, amiről már „százszor” leírtam: a tucatnál is több szigeten elhelyezkedő svéd fővárosban évtizedek óta lehet utazni vízitaxival, és biztosított a szigetről-szigetre „szökdécselő” helikopteres (l)égi-utasszállítás is. Stockholmot (és Svédországot) gazdag és környezettudatos polgárok lakják, a mi fővárosunkkal (és országunkkal) való bármilyen összevetés csak téves következtetések levonását vonhatja maga után.

Végül csak annyit kérek, hogy a dugódíj „holnapi” bevezetését halasszák el a távolabbi „holnaputánra”! Mindenki jobban jár, még a javaslatot tevő képviselő is.