Óvatosan a fájdalomcsillapítókkal

2018. november 24. 14:33

Minél több fájdalomcsillapítót szed valaki, a szervezete annál ellenállóbb lesz vele szemben, így erősebb változathoz kell nyúlni. A hatás elmúltával elvonási tünet jelentkezik, még több fejfájás formájában, ami újabb dózis bevételére ösztönöz.

A fájdalomcsillapító szedése növelheti a tenziós fejfájások gyakoriságát - állítja Gillian Leng professzor, a brit NICE közegészségügyi szervezet professzora, aki szerint kulcsfontosságú a megfelelő diagnózis felállítása, illetve az optimális kezelési mód kiválasztása.

"A különböző típusú fejfájások eltérő terápiát igényelnek. Sokan nincsenek tisztában azzal, hogy a tenziós változatra szedett gyógyszerek egyes típusai ronthatják a krónikus vagy migrénes állapotot" - magyarázta a szakértő.

A vizsgálatok eredményeként a NICE új irányelveket tett közzé az orvosok számára a fejfájás kezelésére.

"A túlzott gyógyszerhasználat miatti fejfájás gyakori probléma"

- tette hozzá Sam Chong, aki részt vett a munkálatokban.

Joanna Hamilton-Colclough, a Migraine Action alapítvány elnöke szerint is mindenképpen szükséges az új irányelvek bevezetése, hiszen a fejfájás óriási hatással van az egyén, és ezen keresztül a társadalom életére is.

Kutatások bizonyítják, hogy a kodein, a paracetamol, az ibuprofen és az acetilszalicilsav tartalmú készítmények okolhatóak elsősorban a krónikus panaszért, és a felhasználók negyede és kétharmada közé becsülik azoknak az arányát, akik túlzott mértékben alkalmazzák őket.

Ez nem túladagolást, hanem hosszú időn keresztüli szedést jelent.

Minél több fájdalomcsillapítót szed valaki, a szervezete annál ellenállóbb lesz vele szemben, így erősebb változathoz kell nyúlni.

A hatás elmúltával elvonási tünet jelentkezik - még több fejfájás formájában -, ami újabb dózis bevételére ösztönöz. Ezen a ponton már a gyógyszer hiánya idézi elő a problémát.

Az elvonási tünetként jelentkező fejfájások természete egyelőre nem tisztázott, de a feltételezések szerint a fájdalomcsillapítók befolyásolják a fájdalomingerületének átvitelét az idegsejtek szintjén.

"Az egyetlen megoldás az ilyen gyógyszerek szedésének abbahagyása" - összegezte Dr Anne MacGregor, a Londoni Migrén Klinika vezető kutatója

Forrás: Hírklikk