A szülők szerint is mérhetetlen károkat okozott a gyerekeknek a Wesley-iskolák bezáratása
A Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség igyekszik tartani a kapcsolatot a bezáratott iskoláinak volt diákjaival és családjukkal. A többség rossz tapasztalatokról számol be – tudtuk meg, a MET sajtószóvivőjétől. Vajay Zsófia azt is elmondta: erről nem a volt diákjaikat kényszerűen befogadó iskolák tehetnek. Az egyértelműen látszik – és ezt már a bíróság is kimondta –, hogy a gyermekek jogai sérültek az iskola-bezáratásokkal. „A MET tiszteletben tartja a gyermekek és a szülők személyiségi jogait, és erre kérjük a sajtó munkatársait is” – ennyit reagált a héten egy iskolás gyerekkel történtekre Vajay Zsófia. Az állam által ezer bajjal sújtott MET közben új terveken dolgozik: mint megtudtuk, a Szegeden egy hónapja nyitott – hiánypótlónak bizonyult – Esélyteremtő Ház mintájára Budapesten is szeretnének nyitni egy fejlesztőközpontot.
Teljes a hírzárlat a Szegeden történt tragikus esettel kapcsolatban, így azután csak kiszivárgott igazságok (féligazságok/valótlanságok?) hallhatók-olvashatók az öngyilkosságot megkísérelt 11 éves fiú ügyéről. Elterjedt, hogy a fiú korábban egy, az állam által bezáratott Wesley-iskolába járt, ahonnan más iskolába voltak kénytelenek őt beíratni a szülei. Megkeresésünkre a MET sajtószóvivője úgy reagált, hogy „a MET tiszteletben tartja a gyermekek és a szülők személyiségi jogait”. Vajay Zsófia hozzátette, hogy ugyanerre kérik a sajtó munkatársait is.
Az eset azonban túlmutat magán az egyedi tragédián. Rávilágít ugyanis arra, hogy milyen mérhetetlen károkat lehet okozni a gyermekeknek, ha nem tartják tiszteletben a jogaikat. Hiszen, ahogy Simkó Edit pedagógus, civil aktivista a KlikkTV Tíz című műsorában korábban az Iványi Gábor által fémjelzett Wesley intézmények törlése és bezáratása kapcsán kifejtette, „Ez nem csak pár gyereket érint, hanem azokat a közösségeket, ahova bekerülnek ezek a hátrányos helyzetű gyerekek, akiknek beilleszkedési nehézségük van, akik bizalmatlanok, akik sérültek, mert már pár helyen megcibálták őket.” Felhívta a figyelmet arra is, hogy szakember hiányában bántalmazó közösséggé válhatnak azok, ahová bekerülnek ezek a gyerekek. Nehezebb lesz mindkét közösségnek a sorsa, azoké, akiket most ezzel szétrobbantanak, és azoké is, ahova ők kerülnek majd és nem tudják ezt megfelelően kezelni.
Ezek a mondatok még szeptember elején hangzottak el. Kérdés, mi történt azóta. Mik a tapasztalatok? Vajay Zsófiától azt kérdeztük, tudják-e követni volt diákjaik helyzetét, kapnak-e híreket arról, hogy milyen állapotban vannak ők? Tartják-e kapcsolatot a családokkal? Mint a szóvivő elmondta, próbálkoznak mindezzel, de szintén személyiségi jogi okokból ez nem mindig lehetséges. Általános tapasztalatuk szerint valamennyien azt jelezték vissza, hogy ha újra nyithatnák a MET intézményeit, akkor a gyerekek visszatérnének oda. Sok családdal tartják a kapcsolatot. Volt olyan eset is, amikor a szülőtől azt hallották, hogy sikerült jó helyet találnia a gyerekének, de – sajnos – többségében kevésbé jó történetekkel találkoznak. Vajay szerint ennek elsősorban az az oka, hogy az iskolák, ahova szétszórták a diákokat, nem alkalmasak az ő volt diákjaik speciális igényű oktatására, nevelésére, nem működtetnek kis létszámú osztályokat, nincsenek szakembereik. A befogadó iskolákat ugyanis kötelezték ezeknek a diákoknak a felvételére. „Csapdahelyzet ez mind a gyerekeknek, mind pedig a befogadó iskoláknak” – szögezte le.
Szegeden Esélyteremtő Ház néven fejlesztőközpontot nyitott a rászoruló, sajátos nevelési igényű gyermekeknek az Esélyteremtő Wesley Közhasznú Alapítvány. Mennyire segíti ez a helyi Wesley oktatási intézmény mintegy 150 volt diákját? Mik a tapasztalatok? – kérdeztük a szóvivőtől. Emlékeztetett arra, hogy az alapítvány nem non-profitként működik, így terítési díjat kérnek a fejlesztésért, még ha a piaci árnál lényegesen alacsonyabbat is. Emellett rászorultsági alapon lehet ingyenességet is igényelni. A központ egy hónapja működik, de már több mint negyven gyerek jár oda, nem csak volt Wesley-diákok, más rászorulók is. Ami arra mutat, hogy hiánypótló a vállalkozás. „Mi így tudunk segíteni azoknak, akik az iskolában nem jutnak megfelelő fejlesztéshez” – mondta Vajay Zsófia, aki kérdésünkre azt is elárulta, hogy Budapesten tervbe vették egy hasonló létesítését, a feltételeit most próbálják megteremteni.
S hogy mit és meddig tudnak még tenni a (volt) diákjaikért, azok családjáért abban a helyzetben, amibe a MET-et szorították az állami szervek? „Ahogy eddig, úgy a jövőben is küzdünk tovább, és bízunk abban, hogy a kormány, az illetékes hivatalok belátják, megoldást kellett volna találni az intézményeink megtartására és nem kellett volna értelmetlenül felszámolni a hiánypótló intézményeket” – szögezte le a szóvivő. Hozzátétette: folyamatosan küzdenek azért, hogy újra létrehozhassanak ilyen intézményeket, hogy a jogorvoslatokat érvényesítsék. Lehet, hogy hosszabb időn belül sikerül majd csak ez, de ha igazságot szolgáltatnak nekik, akkor azzal megnyílna az út az előtt, hogy újra megnyissák a bezáratott intézményeiket. „De mindenképpen mélységes fájdalom megtapasztalni, hogy ennyi ártatlan áldozatuk van az értelmetlen intézkedéseknek”
Visszatérve arra, hogy mennyire sértették a gyermekek – és a családjuk – jogait, Vajay Zsófia emlékeztetett arra, hogy nemcsak a Gyermekjogi Civil Koalíció állásfoglalása, hanem azonnali jogvédelmi határozatában a bíróság is kimondta, illetve elismerte: a Wesley-féle iskolabezárások súlyosan sértették a gyermekek és a családok jogait. Mire azonban ezek az ítéletek megszülettek, az iskolák ellehetetlenültek, s továbbra sem kapják meg a normatív támogatást, még a működő iskoláikra sem – emlékeztetett, megjegyezve: amíg ez nem rendeződik, addig esélyük sincs újra nyitni. Ám az adóhatóság nem reagál a tárgyalási kérésükre.
Vajon mi várható a MET körül ezután? Van-e, lehet-e bármi fejlemény? – kérdeztük meg végül. A szóvivő emlékeztetett arra, hogy az egyházat ért jogsérelmek miatt már korábban keresetet nyújtottak be a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságára. Ugyanakkor ez egy hosszabb folyamat lesz. „Addig is bízunk abban, hogy az egyházi egy százalékot megkapjuk, amiből kompenzálni tudjuk majd a kollégáinkat az elszenvedett többhavi ’bértelenségért’” – mondta, megjegyezve, hogy még ilyen körülmények között is több százan dolgoznak nekik. De ha megjön a pénz, akkor talán nyernek egy kis időt arra, hogy újra tárgyalják a lehetőségeiket a hatóságokkal.
Komolyan sérülnek a gyerekek jogai A Gyermekjogi Civil Koalíció állásfoglalása egy az egyben megfogalmazta, hogy „a gyermekek jogainak biztosítása érdekében minden döntés során érvényesülnie kell a gyermek legfőbb érdekei és az egyenlő bánásmód követelményének, mint fontos alapelveknek”. Az Alaptörvény egyértelműen kimondja: minden gyermeknek joga van a védelemhez és gondoskodáshoz, valamint az oktatáshoz; az ENSZ Gyermekjogi Egyezménye pedig világossá teszi, hogy minden gyermek ember, aki a születésétől kezdve valódi, kikényszeríthető jogokkal rendelkezik, nem lehet pusztán az eszköze, alanya valamilyen döntésnek. A gyermekek ennek megfelelően nem kerülhetnek önhibájukon kívül olyan helyzetbe, hogy egy alapvető, kulcsfontosságú szolgáltatáshoz – oktatáshoz, fejlesztéshez – nem férnek hozzá. Az óvodák és iskolák bezárása következtében súlyosan sérült a gyermek legfőbb érdeke, valamint számos más gyermeki jog, így különösen az oktatáshoz való jog, a diszkriminációmentességhez való jog, a megfelelő tájékoztatáshoz való jog, valamint a gyerekek véleményének figyelembevétele. |
Mikulás a Dankó utcában December 6.-án pénteken délelőtt Joulupukki meglátogatja az Oltalom Karitatív Egyesület felkaroltjait. Az „igazi” finn Mikulás az OKE munkatársaival, gyermekeivel, óvodásokkal, és a hajléktalan kórház betegeivel találkozik. |