Bajban a MÁV, izzadnak az utasok, de a dolgozók, a vezetők is

Somfai Péter 2024. július 22. 14:50 2024. júl. 22. 14:50

Odacsapott a hőség a MÁV-nak, ráadásul az utasok sem hallgattak a vasúttársaságra, a hőségriadóban is vonatoztak. Pedig Kormányos László, a MÁV-Start vezérigazgató-helyettese azt tanácsolta az RTL nézőinek, hogy „aki teheti, halassza el az utazását, vagy üljön buszra, amíg ekkora a hőség”. Szavaiból az derült ki, a MÁV vezetőket a gondok, az utasokat és a vasutasokat az alig hűthető szerelvények izzasztják ezekben a napokban.

Nincsenek könnyű helyzetben a MÁV- Start forgalomért felelős vezetői sem. Ebben a nagy melegben, a kánikula első 10 napjában, tízezernél is több járat késett, csaknem 500 pedig el sem indult. A menetrendben szereplő harmincötezer járat 30 százaléka késett, ez azt jelenti, hogy 10 500 esetben nem értek pontosan célba az utasok. A 35 ezres járatszámmal számolva, ez annak 1,6 százaléka, ebből 73 esetben lehetett buszozni, 487 vonat pedig egyszerűen kimaradt. „Minden esetben arra törekszünk, hogy a pótlás légkondicionált autóbuszokkal történjen meg. Ennek megfelelően, a hőségriadó eddigi 12 napja alatt is mindig klímás autóbusszal pótoltuk a vasúti járatokat” – közölték, miközben a Volánbusz egyes járatain a megszokottnál 30 százalékkal többen utaztak.

Az elmúlt másfél évtizedben döcögősen haladt a járműpark cseréje is. A költségekre hivatkozva, egy időben más országokban már lesejtezett kocsikat vásárolt a vasúttársaság. „Állandóan siránkoznak, mire nincs pénz, de 30 év alatt legalább klímaberendezéseket lehetett volna szerelni még a régi kocsikba is, amiket használtan vettünk” – hibáztatta Lázár János minisztériumát Szalma Botond közlekedési mérnök az egyik tévé reggeli műsorában.

Valóban kritikus a helyzet, jelenleg klíma csak a vonatok 40 százalékán van. Az üzemirányítók megpróbálnak „sakkozni” a rendelkezésükre álló járműparkkal, szerelvénycserével, másik szerelvény beállításával vagy pótlóbusszal igyekeznek valahogyan elviselhető körülményeket teremteni legalább a legforgalmasabb vonalakon az utasoknak – jelentették be a hőségriadó kezdetén. 

Mit tegyenek azok az utasok, akik ezekben a füllesztően meleg napokban készülnek nyaralni? A kritikusan nagy hőségre érzékenyek, az egészségileg veszélyeztetettek inkább utazzanak busszal, mert a Volán járatainak 84 százalékán van klímaberendezés, míg a vonatokon sokkal rosszabb a helyzet, tanácsolta a MÁV egyik felelős vezetője.  Azt is kérte Kormányos László vezérigazgató-helyettes, hogy ha valaki nem bírja a meleget, akkor inkább halassza el az utazását. „Sajnos a járműparkunk jelentős részében még nincsen klíma, csak úgynevezett légjavító berendezés, ami azonban a 30 foknál magasabb külső hőmérséklettel már nem bír” – ismerte el. Azt is javasolta, hogy akiknek halaszthatatlan az utazás, de nem bírják hosszabb utakon a meleget, válasszák a reggeli és esti órákban közlekedő vonatokat. Egy másik megoldás, ha a „kedves utasok” indulás előtt kiderítik, hogy az adott vonalon mikor közlekednek az újabb gyártású IC-, EC- kocsik, a többcélú teres bisztró- és prémium kocsik, vagy a klímás FLIRT, KISS, Talent, Uzsgyi, Desiro motorvonatok, mert azokban megfelelő hatásfokú klímaberendezések működnek. 

A MÁV-Start járműkészletének 60 százalékát 40-50 éves kocsik alkotják, amelyeket akkoriban még nem a mostani klimatikus viszonyokra terveztek. A többnyire túlkoros vasúti járműveket és a pályát sem kíméli az extrém hőség. A MÁV hivatalos közleményében szerepel az is, hogy a szerelvények pótlására legtöbbször a jármű „szolgálatképtelensége” miatt volt szükség, de előfordultak felsővezeték és biztosítóberendezés hibák is. A huzamosan magas hőmérséklet fokozottan igénybe veszi a többnyire túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket, amelyek ilyenkor könnyebben és gyakrabban elromlanak. A tartós, rendkívüli hőség idején voltak olyan pályaszakaszok, ahol az egyes szerkezeti elemek 50-60 fokra is felmelegedtek, ami akár maradandó alakváltozásokat is okozhatott. 

Mózes Tibor, a VDSzSz Szolidalitás ügyvezető alelnöke azt mondja, ezeket a meleg napokat szinte mindenki megszenvedi, aki a vasútnál dolgozik. Lázár János a közelmúltban egyik napról a másikra megszüntette a cégnél mind a home-officet, mind a távmunkát, olyanokat is berendeltek az irodákba, akiknek nem erről szólt a szerződése. Az sem érdekelt senkit, hogy egy vasúti irodaház tetőterében 36 fokos melegben, összezsúfolva dolgoztatják a munkatársakat. 

A pályamunkások, a távközlési- és erősáramú biztosítóberendezéseket kezelő szakszolgálat emberei kint a sínek mellett „főttek meg” a sorompók vagy jelzőberendezések javításakor, de nem könnyebb a helyzetük a váltókezelőknek – a „baktereknek” –, akik a levegőtlen, katlan-forró házikókban töltik a műszakjukat.  Mózes Tibor megemlíti: szoros összefüggés van a nagyon magas hőmérséklet és a forgalom biztonságát veszélyeztető hibák megjelenése között.  „Igazság szerint, ilyen időjárás mellett csak csökkentett munkaidőben volna szabad dolgoztatni az embereket, de éppen ezek azok a munkakörök, amelyekben amúgy is kevesen vannak” – panaszkodik a szakszervezeti vezető. 

Nincsenek könnyű helyzetben az „utazó” jegyvizsgálók, a mozdonyvezetők sem. Őket is érintik a kieső járatok, ráadásul a napi szolgálati idejükben akár több fordulót is teljesítenek. A reggeli járatokon őket is „emberibb” körülmények várják, de aztán a déli órákban együtt szenvednek az utasokkal. Különösen a mellék- és szárnyvonalakon kritikusak az állapotok, hiszen ott közlekedteti a MÁV a legidősebb, legjobban lerobbant kocsikat. Valaki úgy fogalmazott, „büntiben” vannak azok a kollégák, akiket a szolgálat ezekre az öreg szerelvényekre vezényli. A jegyvizsgálók különösen ki vannak téve a szinte szauna-hőmérsékletre hevülő kocsikban utazók ingerültségének. Hogyan tudják kezelni az ilyen eseteket? Mózes Tibor úgy látja, a toleránsabb utasok megértik a helyzetet, a kalauz nem tehet arról, hogy a vonaton van-e klíma, működik-e vagy éppen elromlott, és a műhelyben nem jutott sem idő, sem ember a javításra.  

A szakszervezet ezekben a napokban különösen figyel arra, hogy a szolgálatban lévők hozzájutnak-e az ilyenkor mindenkinek – még az utasoknak is – „hivatalból” dukáló védőitalhoz, a nélkülözhetetlenül szükséges víz mennyiségéhez. „Úgy tudom, hogy még nem érkezett ezzel kapcsolatban jelzés, remélhetőleg a munkáltató is átérzi annak a felelősségét, hogy a dolgozók egészségének megőrzése nagyon fontos ilyenkor” – mondja a szakszervezeti vezető.

„Hiányzik a MÁV vezetőiből a minimális szolidalitás is – fogalmaz VDSzSz ügyvezető alelnöke. -– Sajnos berendelnek olyanokat is, akik egészségügyi probléma miatt vannak otthon, vagy olyanokat, akik a kiskorú gyermekük nyári szüneti felügyeletére vettek ki szabadnapokat. Meg kell értenünk, nincs mese, a vonatoknak menniük kell.”  

 



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom