Orbánéknak nem számít a törvény, ha katonai ügyről van szó
Újbuda polgármestere szerint a „Lex Újbudával” a kormány nyíltan elismerte, hogy törvényes úton nem hagyhatja figyelmen kívül a környezet védelmét, ezért a kerületiek érdekeit semmibe véve, egy kifejezetten erre az ügyre megfogalmazott rendelettel erőltetheti rá Újbudára a fakivágást és a vasútbővítést.
„A kormány létfontosságú honvédelmi rendszerelemmé nyilvánította a Déli Körvasút beruházást, így nem kell betartania a bíróság hatályos döntését, amely szerint nem végezhetők kivitelezési munkálatok a területen. Az ezt elrendelő végzés egy olyan kormányrendeletre hivatkozik, amely mintha kifejezetten emiatt az ügy miatt született volna. A „Lex Újbuda” szerint ugyanis az így átminősített beruházás esetében kizárt minden olyan közigazgatási per, amely a közigazgatási hatósági engedély felülvizsgálatát célozza” – írta keserűen dr. László Imre a Facebookon.
László Imre úgy látja, hogy „hiába nyertünk pert a civilekkel közösen, hiába rendelt el azonnali jogvédelmet a bíróság, az építkezést bármikor megkezdheti a kivitelező, függetlenül a visszafordíthatatlan környezeti károkozástól és a későbbi ítélettől. Szakértők szerint a – csaknem 20 hónappal az orosz-ukrán háború kezdete után megjelent – rendelet és a kormányhivatali végzések több részletben is ellentmondásosak, és életszerűtlenek... Mi továbbra is a szakszerű, megfelelően előkészített és a helyi társadalom szempontjait is figyelembe vevő megoldást támogatjuk. Továbbra is úgy gondoljuk, hogy a nem Budapest célirányú teherforgalmat a lakott területek elkerülésével, a V0 vasútvonal megvalósításával kell lebonyolítani. Számunkra fontos a környezet védelme, mi szeretnénk megmenteni azt a közel 1000 fát, amelyet a beruházás érdekében halálra ítéltek. Ezért Újbuda Önkormányzata továbbra is minden jogi és egyéb lehetőséget igénybe fog venni.”
A Déli Körvasút elnevezésű projekttel kapcsolatos történésekről a Hírklikk többször is írt, például itt, itt és itt, legutóbb pedig ebben a cikkben. A Mészáros Lőrinchez köthető beruházás a Budapest-Belgrád vasútvonal részeként jelentősen megnövelné a lakóingatlanok közvetlen közelében futó síneken a teherforgalmat. Az eredeti beruházó, az azóta Lázár János miniszter által megszüntetett Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) 2020 elején, egy botrányosan sikerült közmeghallgatáson beszélt először a gigantikus tervekről, s kezdetben, ameddig csak lehetett, megpróbálták elhallgatni a megjelent helyi lakosok elől, hogy nem csupán a szépen hangzó elővárosi vonatok futnának a házuk közelében, hiszen a projekt valódi célja, hogy a teherforgalmat sokszorosára növeljék.
Mindez az akkori bejelentés szerint hat évig tartó építkezéssel (azóta ez az idő valamelyest lerövidült), mintegy ezer fa kivágásával és a környéken lakók normális életkörülményeinek súlyos romlásával járna. Az ügyben illetékes hatóság hamar kiadta az építkezés megkezdéshez szükséges környezetvédelmi engedélyt, ám azt az időközben megalakult civil egyesület, a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (POPÉK) és a hozzájuk csatlakozó Védegylet bíróságon megtámadta, majd a pert meg is nyerték. A Fővárosi Törvényszék megsemmisítette a kormányhivatal által példás (vagy inkább példátlan) gyorsasággal kiadott környezetvédelmi engedélyt, kifogásaikat 98 (!) oldalon fogalmazták meg.
A beruházó nem adta fel, igen csekély változtatásokkal ismét engedélyért folyamodott a kormányhivatalhoz, amely, mit tesz isten, ezúttal is hamar kiadta a számukra szükséges papírokat. (Zárójelben: annak a vizsgálata is megérne egy misét, hogy az ilyen ügyekben illetékes kormányhivatalok nem különösebben finnyásak, és nem igazán ügyelnek a környezet védelmére: a sokak ellenkezését kiváltó, gomba módra szaporodó akkumulátorgyárak is könnyűszerrel hozzájutnak a beruházás elkezdéséhez szükséges dokumentumhoz.) Ismét per lett, és a Fővárosi Törvényszék az idén májusban másodszor is a civileknek és a hozzájuk immár csatlakozó újbudai önkormányzatnak adott igazat.
Az idén nyár elején a Mészáros Lőrinchez köthető V-Híd Zrt. újólag nekifutott a környezetvédelmi engedély megszerzésének, s borítékolható, hogy hamarosan meg is szerzi. Per lesz ebből is, de ennek, miután az Orbán kormány „katonavonattá” léptette elő a projektet, nincs halasztó hatálya. (A beruházó cég, amely a Ferencváros-Kelendföld közötti szakaszt mintegy 350 milliárd forintból korszerűsítené, sajtóhírek szerint 100 milliárd forintot már előlegként felvett.) Az Orbán kormány most felülírta az eddig érvényes rendelkezéseket, így Mészárosék akár már holnap reggel hozzákezdhetnek a fák kivágáshoz, és ezzel a környéken lakó emberek életkörülményeinek ellehetetlenítéséhez.
A beruházás támogatói azzal vádolják a projekt ellenzőit, hogy vasútellenesek, és nem akarják, hogy az elővárosi vonatok révén csökkenjen a kerületen áthaladó járműforgalom. A helyzet azonban ennek éppen az ellenkezője: az itt lakó emberek kifejezetten támogatják, hogy a közutakat használó gépkocsik egy része helyett elővárosi vonatok közlekedjenek, azt viszont nagyon nem szeretik, ha hülyének nézik őket, hazudnak nekik, és valójában a mostaninál nagyságrendekkel több, köztük veszélyes anyagokat is szállító vasúti kocsi dübörögne a lakásaiktól nem egészen 100 méter távolságra. (A hivatalos tervek szerint a személyvonat-forgalom napi 161-ről 218-ra, azaz, 35 százalékkal, míg a tehervonatok száma 56-ról 146-ra, azaz több mint 2,5-szeresére emelkedne. Az éjszakai teherforgalom is jelentősen, 20-ról 48 vonatra, a napközbeni 36-ról 98-ra nőne.)
Ebbe a helyzetbe avatkozott be most az Orbán-kormány, és a projekt katonai „előléptetésével „gyakorlatilag törvényen felül helyezte a beruházást. A Déli Körvasút projekt kivitelezői tehát bármit megtehetnek, a bíróság – ha lesznek perek – majd dönt valamikor, ám a környéken élők ingatlanjaiban és az ellehetetlenített életekben keletkezett károkat már semmilyen ítélet nem tudja semmissé tenni.