A divat hatására bizonytalanok lesznek a magyar nők a testükkel szemben

HírKlikk 2023. július 15. 20:30 2023. júl. 15. 20:30

A nők 63 százaléka, a férfiak 40 százaléka egyetért abban, hogy a divat túlzott elvárásokat támaszt feléjük azzal kapcsolatban, hogy mi a megfelelő testideál. 

Glami.hu  online divatkereső platform kilenc európai országban készített felmérést, Fashion (Re)search – Body Neutrality címmel, amelyben a testkép és a divatipar kapcsolatáról kérdezte meg felhasználóit.  

A kutatásban több, mint húszezren vettek részt, az eredmények alapján Magyarországon a többség úgy gondolja, hogy a divatipar a szépség szabványosításával túlzó elvárásokat támaszt a fogyasztók felé, és még 2023-ban sem tekinthető általánosnak az idealizálttól eltérő testalkatú modellek alkalmazása. A magyarok többsége úgy érzi, hogy a divatipar irreális elvárásokat támaszt feléjük a testideálok tekintetében – írja a femina.hu.

A nők 63 százaléka, a férfiak 40 százaléka szerint a divat világa nem támogatja a reális testkép kialakítását. Ezzel szemben a nők 25 százaléka, illetve a férfiak 42 százaléka szerint pozitív a divatmárkák önképükre gyakorolt hatása.

Feltették a kutatásban azt a kérdést, hogy a divat mely nemre gyakorol nagyobb nyomást, magasabb elvárást, a női válaszadók 56 százaléka úgy érzi, hogy a nőkre vonatkozó normák irreálisabbak, 35 százalékuk szerint egyforma mértékben mindkét nem számára irreális, a férfi válaszadók 48 százaléka szerint az elvárások nők és férfiak számára egyaránt azonos mértékűek, és csak 26 százalékuk érzi úgy, hogy a nők irányába magasabbak.

Érdekes, hogy a nők 3 százaléka, a férfiak 14 százaléka szerint a férfiakra vonatkozó normák az irreálisabbak.

A felmérés jegyzi, hogy a magyar válaszadók szerint még 2023-ban sincsenek elegen a plus size, valamint molett modellek az iparágban és nagyon alacsony vagy nagyon magas, a középkorú vagy idős, esetleg bőrhibákkal vagy testi fogyatékossággal rendelkező modellek alkalmazása. Őket hiányolják leginkább a nők és férfiak is a reklámokból. A nők 70 százaléka több középkorú és idősebb modellt szeretne látni a hirdetésekben, a legtöbb férfi, vagyis 54 százalék pedig a normáktól eltérő testalkatú modelleket hiányolja.

Az önképükkel kapcsolatban a megkérdezett nők 31 százaléka úgy nyilatkozott, hogy érezte már magát bizonytalannak különböző divatcikkek vásárlásakor, 11 százalék pedig kifejezetten negatív testképpel rendelkezik. A nők 79 százaléka szerint a divatmárkák felelősséggel tartoznak azért, hogy hirdetéseikben különböző testalkatú modelleket alkalmazzanak. A férfiak 4 százaléka rendelkezik rossz testképpel, 17 százalék érezte már magát bizonytalannak a teste miatt vásárlás közben, 70 százalék szerint a divatmárkáknak különböző testalkatú modelleket kellene alkalmaznia.

Forrás: femina.hu