Bértapsolók után hostessek is vigyázzák a közmédia hitelességét

Föld S. Péter 2023. július 17. 14:45 2023. júl. 17. 14:45

A közmédia nem elégszik meg azzal, hogy ellássa alapvető feladatát, vagyis, hogy a tőle elvárható magas szakmai színvonalon, pártatlanul és hitelesen tájékoztassa az embereket Magyarország és a világ történéseiről. Bónuszként még arra is futja a figyelmükből, hogy a stúdióba meghívott vendégek jól érezzék magukat és onnan elégedetten távozzanak. Mindehhez hostesseket vesznek igénybe, akiket a Nebuló-Meló Iskolaszövetkezet biztosít a számukra. Nem ingyen persze: a július elején aláírt szerződés értelmében a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (közkedvelt és megjegyezhetőbb elnevezéssel: MTVA) 40 millió forintot (plusz áfa) fizet a szolgáltatásért.

A hostessek feladata „az MTVA szervezésében, az MTVA székhelyén vagy külső helyszíneken megvalósuló rendezvényekre, illetve televíziós műsorok forgatására érkező vendégek fogadása, valamint egyéb eseményeken hostess tevékenység ellátása. Nyilván alapos casting (magyarul: válogatás) előzi meg a feladat ellátásával megbízott személyek kiválasztását. Az előnyös külső ilyen esetekben alapnak számít, de a megjelenés mellett a belbecs is fontos lehet – a kiválasztott hostesseknek kisugárzással kell rendelkezniük, mert ezáltal biztosítható, hogy a stúdióba meghívott vendégek a legjobbat tudják kihozni magukból.

Ez amúgy mindannyiunk közös érdeke, ráadásul könnyen belátható, ha valaki elégedetten ül az őt kérdező sajtómunkással szemben, és jó hangulatban várja a neki szegezett kemény kérdések özönét, akkor sokkal jobban képes válaszolni, és nem keletkezik a nézőben az a benyomás, hogy az illető hebeg és habog, összevissza beszél, egyedül az igazat nem mondja soha.

A többi között ezt szeretné elkerülni az MTVA, és ehhez képest – különösen annak fényében, hogy a cég évente mintegy 140 milliárd forintból gazdálkodik – 40 millió forint nem sok pénz. (Ennyit dobnak össze a magyar adófizetők azért, hogy az állami televízió, rádió és hírügynökség a már említett magas színvonalon, mindemellett pártatlanul tájékoztassa őket.)

140 milliárd forintból sok mindenre telik, de jó tudni, hogy a kiadások is jelentősek. Nem elég ugyanis a műsorokat elkészíteni, sok produkció esetében közönség is kell, akik a helyszínen nézik és hallgatják az elkészült terméket. Egy évvel ezelőtt, 2022 júliusában ezért arról szóltak a hírek, hogy a közmédia közbeszerzésen keres magának közönséget. A hivatalos megfogalmazás szerint „a közönség feladata az MTVA gyártásában készülő műsorokban való úgynevezett tapsoló feladatok ellátása." A híradásokból még az is kiderült, hogy a közönség tervezett igénybevétele napi maximum 12 óra, a tervezett maximum létszám 200 fő/nap. Mindez 30 millió forintba került, ennyit kóstál manapság a belülről jövő, önként adódó, felhőtlen tetszésnyilvánítás.

Az idén márciusban szépészeti munkálatokkal bízta meg a Make-Up Team nevű céget a közmédia: a Kft 2016 óta nyeri el sorozatban az MTVA tendereit, ugyanakkor évről-évre drágábban dolgozik: míg 2016-ban 178 millió forintért vállalták a feladatot, 2021-ben már 350 milliós szerződést kötöttek a médiaszolgáltatóval. (Az összeg utóbb egy módosítással 385 millió forintra emelkedett).

A szerződés 140 képernyős munkatárs ellátásával számol, közülük átlagosan naponta negyvenen kamera elé is kerülnek, az MTVA pedig mellettük napi 30-40 vendéggel is kalkulál. A munkát egy több mint harminc fős szépészeti stáb végzi – csak fodrászból 13-ra van szükség a Kunigunda utcában. Vagyis, elmondható, hogy a közmédia nemcsak a híreket fésüli át, hogy azok ne slamposan, fésületlenül, hanem az elvárásoknak megfelelően kerüljenek a nézők elé, hanem a képernyős munkatársak megjelenésére is fokozottan ügyel. Ami, valljuk be, minden pénzt megér, hiszen rosszul venné ki magát, és a hitelesség is csorbát szenvedne, ha kócos, netán pattanásos szereplők mondanák a híreket, vagy vezetnének műsorokat a képernyőn.

Ami biztos: a hostessekkel végre teljes lesz a közmédia képi világa. Tapsolók és fodrászok után a vendégek fogadása is megoldottnak tűnik, ettől kezdve már csak a hírműsorok hitelességének javítására kellene közbeszerzést kiírni.