Éjjel, nappal, minden hullámhosszon: a közmédia is beszállt Magyar Péter lejáratásába

Föld S. Péter 2024. április 6. 15:25 2024. ápr. 6. 15:25

A kezdeti döbbenet és bénultság után nagyobb sebességre kapcsolt a kormányhoz közeli média, és minden eddiginél több pénzt költött az immár majdnem két hónapja feltűnt közszereplő, Varga Judit egykori igazságügyi miniszter volt férje, Magyar Péter lejáratására. Nehéz úgy belenézni a Facebookba, hogy ne valamelyik megafonos megmondóember – jellemzően a mindenre kapható Bohár Dániel és a nem kevésbé jeles Trombitás Kristóf – valamelyik fizetett posztjába futnánk bele. Új elem viszont, hogy a Megafon lejárató kampányába legújabban a közpénzből működtetett közmédia is bekapcsolódott – a húsvétot is magában foglaló hét alatt a hirado.hu oldalon félmillió forintot költöttek lejárató cikkek írására és propagálására.

A szándék egyértelmű: a hadrendbe állított megmondóemberek nem a Magyar Péter ominózus hangfelvételén és egyéb helyeken elhangzó állításait igyekeztek cáfolni, hanem a Fideszből elcsatangolt „tékozló fiú” személyét próbálják minél szaftosabb történetekkel hitelteleníteni. A Magyar által közzétett – egyben az ügyészségnek is bemutatott – hangfelvételen ugyanis volt felesége, az egykori igazságügyi miniszter gyakorlatilag arról beszél, hogy bizonyos – leginkább Rogán Antalhoz köthető – kormányzati körök hogyan avatkoztak be az igazságszolgáltatás működésébe, s miként próbálták eltussolni a számukra fontos személyek felelősségét. Erről azonban szó sem esik a közpénzből is finanszírozott megafonos kampányban, ők kizárólag arról írnak és beszélnek, hogy Magyar Péter rendszeresen bántalmazta a volt feleségét, aki emiatt – ahogy a Frizbiben fogalmazott – akár egy szál bugyiban is elmenekült volna ebből a számára megalázó kapcsolatból. 

Más kérdés – mert nem életszerű –, hogy egy tanult, testőrökkel védett miniszteri beosztásban lévő nő miért tűrte több mint tíz éven keresztül az állítólagos bántalmazásokat, miközben – amennyiben igazak a Varga Judittal elmondatott vádak – számos alkalom lett volna, hogy kilépjen a házasságból.

Ez tehát a csapásirány, hogy a lényegről – a hivatali visszaélésekről, az Orbán Viktor és a Fidesz által irányított maffiaállamról – a magánéleti hányattatások felé próbálják terelni közvélemény figyelmét. Ezért kellett a Megafon Központnak március 28 és április 2 között – tehát egyetlen hét alatt – 42 millió forintot költenie a Magyar Péterről szóló lejárató anyagok propagálására. Mindezt Urbán Ágnes médiaszakértő mondta el az RTL Híradójában. Szerinte új elem a történetben, hogy a közmédia oldala, a hirado.hu is részt vett a lejárató írások közlésében. A hirado.hu az említett egy hét alatt 615 ezer forintot költött a Magyar Pétert ócsárló cikkek megjelentetésére, ebből félmilliót arra, hogy – éjjel, nappal, minden hullámhosszon – Varga Judit a Frizbiben Hajdú Péternek adott, szakmailag minősíthetetlen „interjúját” hirdessék.  

Mindez, amellett, hogy morálisan vállalhatatlan, törvénytelen is egyben: az évi 140 milliárd forintból működő közmédiának ugyanis nem az (volna) a feladata, hogy egyetlen párt, az immár 14 éve kormányzó Fidesz érdekeit képviselje. A magyar adófizetők azért fizetik ki ezt a távolról sem jelentéktelen összeget, hogy a közmédia – tévé, rádió, távirati iroda – hitelesen és szakmailag magas színvonalon tájékoztassa őket a világ, s elsősorban Magyarország történéseiről. Pártoktól, világnézettől függetlenül, objektíven és tisztességesen.

A közmédia, ezt eddig is tapasztalhattuk, ennek a „munkaköri leírásának” nem tesz eleget, ám most, a Magyar Pétert lejáratni szándékozó írások és műsorok 615 ezer forintba kerülő propagálásával, a korábbinál is világosabban leleplezte magát. 

Látszólag mellékes szál, de idetartozik, hogy a hatalom félelme érthető. Mindegy, hogy mit gondolunk Magyar Péterről, a kegyelmi botrányban megrendült és magához azóta sem tért Fidesz szempontjából Varga volt férjének színre lépése a lehető legrosszabbkor történt. És bár a kormányhoz közeli elemzők szerint Magyar feltűnése a baloldaltól vesz el szavazókat, ez szinte bizonyosan nem igaz. Magyar Péter célcsoportja ugyanis – lásd a gyakori Wass Albert idézetek, valamint a 2006-os eseményekben való részvételének hangsúlyozása – elsősorban a Fideszből kiábrándult konzervatívok számára lehet vonzó. 

Ezért ez a dühödt, közpénzeket nem sajnáló, szakmaiságot és tisztességet nyomokban sem tartalmazó kampány ellene a Fidesz sajtója, valamint immár a közmédia részéről.