Nem adják fel: demonstrációt szerveznek a Hamzsabégi sétány védelmezői

Föld S. Péter 2024. február 10. 07:20 2024. feb. 10. 07:20

Megkezdődtek a Déli Körvasútnak nevezett beruházás munkálatai. Az ott élő emberek, valamint az újbudai önkormányzat érvei és tiltakozása ellenére, a kormány erőből kívánja megvalósítani a sokak számára káros, nem mellesleg Magyarországnak is értelmetlenül drága építkezést. A leginkább érintettek, a Hamzsabégi sétány és környékén lakók február 10-re tiltakozó demonstrációt szerveztek.

A Déli Körvasút elnevezésű projektről a Hírklikk 2020 januárja óta tájékoztatta az olvasókat. Akkor, egy közmeghallgatásnak nevezett, ám botrányba fulladt parasztvakítás keretében ismertette a kivitelező, az azóta megszűnt Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztési Zrt (NIF) a megjelentekkel az impozánsnak tűnő látványterveket. Mindössze azt igyekeztek eltitkolni – már akkor is sikertelenül – hogy az elővárosi közlekedés fejlesztése mellett a projekt lényeges eleme, hogy a mostani vasúti teherforgalom többszörösét kívánják ráengedni a lakóingatlanok közvetlen közelében futó vágányokra. Ezért kell a már meglévő két sínpárt háromra, illetve helyenként négyre bővíteni, ezer fát kivágni, a környező ligetes részből pedig az építkezés idejére – ez várhatóan mintegy hat év – hatméteres sávot elvenni és munkaterületté nyilvánítani.

Az illetékes kormányhivatal gyorsan kiadta a beruházás megkezdéséhez szükséges környezetvédelmi engedélyt, amit az időközben megalakult civil szervezet, a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (POPÉK) bíróságon támadott meg. A Fővárosi Törvényszék megsemmisítette a sebtiben kiadott engedélyt, és indoklásában 98 (!) oldalon közölte kifogásait. Az ismételten beadott – és ugyancsak meglehetős sietséggel átengedett – környezetvédelmi engedély másodszor is bíróságra került, ám az időközben leváltott kivitelező helyére lépő V-Híd – Mészáros Lőrinc cége – ezt az engedélyt is elbukta. 

Ennyi jogállamisági hercehurca láttán, már Orbán Viktor is bepöccent, és egy rendelettel katonai létesítménnyé nyilvánította a hivatalosan még mindig elővárosi közlekedésnek álcázott projektet. Ez az átminősítés azzal jár, hogy gyakorlatilag minden jogi lehetőséget kicsavart a lakók mellé álló újbudai önkormányzat kezéből, s a beruházást – ameddig újabb bírósági végzés nem szól ellene – a jogerős környezetvédelmi engedély hiányában is el lehet kezdeni.

A munkavégzés ez év elején elkezdődött. Palánkokkal vették körbe a MÁV-hoz tartozó területet és már javában vágják a fákat a kijelölt részeken. Mindezt úgy, hogy a harmadszorra megszerzett környezetvédelmi engedély továbbra is per alatt áll, emellett több hazai és uniós jogi eljárás is folyik a beruházói és kivitelezési jogsértések miatt. Mint a POPÉK honlapján olvasható, perfelülvizsgálati kérelmet nyújtottak be a Kúriára, amiről a Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei főispánnak tudnia kellett, így meglátásuk szerint minimum aggályos, hogy az új környezetvédelmi engedély kiadásával nem várták meg a Kúria ítéletét. Az új környezetvédelmi engedélyt mind Újbuda Önkormányzata, mind a POPÉK és a Védegylet egyesületek bíróságon támadták meg. (A felpereseket magánszemélyként erősíti Kreitler-Sas Máté, az LMP újbudai önkormányzati képviselője.) Emellett a POPÉK az Alkotmánybírósághoz fordult a Kelenföld-Ferencváros vasútvonalat önkényesen és indokolatlanul katonai célúvá minősítő 381-2023-as rendelet miatt, valamint beadványban kérték az ombudsmant, hogy tegye meg ő is az észrevételeit az Alkotmánybíróság felé.

Újbuda Önkormányzata az Integritás Hatósághoz fordulva tiltakozott a projekt visszásságai miatt, a POPÉK pedig panaszt nyújtott be az Európai Bizottsághoz és petíciót az Európai Parlamenthez, így az eljárás részévé válhat a jogállamisági eljárásnak. (Mellettük Újbuda Önkormányzata is él ezzel a panaszbenyújtási lehetőséggel.) A társadalmi-gazdasági problémák – a lakóingatlanokban keletkező károk, valamint a környéken lakók életkörülményeinek romlása – miatt egy kártérítési (polgári) per elindítása is folyamatban van.

A helyzetnek van némi politikai pikantériája. A Déli Körvasút egyik legvehemensebb támogatója, lobbistája a kezdetektől fogva az a Vitézy Dávid, aki – bár még nincs hivatalos bejelentés – minden jel szerint az LMP színeiben Karácsony Gergely kihívója lesz a főpolgármesteri székért. Vitézy, aki a kormányhoz közeli sajtóban többször nyilatkozott a Déli Körvasút előnyeiről és nagyszerűségéről, eddig egyetlen alkalommal sem volt hajlandó találkozni a helyi lakosokkal, de még az érintett újbudai önkormányzattal sem egyeztetett. Mindez azért is furcsa, és az önkormányzati választás kampányában bizonyára elő is kerül, mert az LMP újbudai képviselői – elsősorban Kreitler-Sas Máté – példamutatóan kiállnak az őket megválasztó lakosok érdekei mellett.

Ezért is tiltakoznak szombaton délután a környéken élő emberek. 

Az esemény leírása és programja ezen a linken megtekinthető.