Szlovák tankba magyar benzint!
Az olcsóbb üzemanyag miatt Szlovákiából egyre többen járnak át tankolni a szomszédos országokba, elsősorban Magyarországra és Lengyelországba. Az adóhivatal azonban arra figyelmeztet, hogy ennek is megvannak a szabályai, amelyeket ha nem tartunk be, borsos büntetésre számíthatunk. Üzemanyagkannában legfeljebb 10 liternyi üzemanyagot lehet behozni az országba adómentesen egy másik uniós tagországból. (ujszo.com – szlovákiai hírportál)
Északi szomszédunknál a gázolaj literjének az átlagára az elmúlt napokban 1,43 euró (503,--Ft), a 95-ös benziné 1,53 euró (538,--Ft) körül mozgott. Ez azonban csak az átlag, így a nagyobb benzinkúthálózatok töltőállomásain a 95-ös benzin ára például már eléri az 1,55 eurót. A piaci elemzők szerint a drágulásnak ráadásul még koránt sincs vége, Szlovákiában a benzin literenkénti ára hamarosan az 1,60 eurós (563,--Ft) határt is átlépheti, míg a gázolajért akár 1,54 eurót (542,--Ft) is kérhetnek. Szolidan számoltam, 352.—Ft/EUR árfolyamon.
Ha fennmarad Magyarországon a 480,--Ft/liter (1,36 euró) kiskereskedelmi ár, akkor a szlovák-magyar üzemanyagár-differencia a benzin és a gázolaj esetében rövid időn belül meghaladhatja a literenkénti 60 forintot. Ötven literes személygépkocsi üzemanyagtartállyal számolva tele tankonként 3.000 forintot lehet keresni, tehergépjárművekkel ennek a sokszorosát.
„Külföldön feltankolni az autónkat természetesen teljesen legális dolognak számít, ennek is megvannak azonban a szabályai. Az autóba a gyártó által beépített üzemanyagtartály feltöltésével kapcsolatban semmilyen megkötések nincsenek, aki azonban ezen felül is be szeretne hozni üzemanyagot, annak már ügyelnie kell a mennyiségre. Üzemanyagkannában legfeljebb tíz liternyi üzemanyagot lehet behozni az országba adómentesen egy másik uniós tagországból” – mondta el az Újszónak Martina Rybanská, a szlovák központi adó- és vámhivatal szóvivője.
-
A határ menti szlovák lakosok naponta többször is fordulhatnak, hiszen ezt nem tiltja semmilyen szabály. Aki nyerészkedni akar, az otthon könnyedén lefejti (leszívja) az üzemanyagot és hordóba tölti, majd irány vissza Magyarországra. És miután egységes ár van hazánkban, a határ-átkelőkön túl, kedve szerint váltogathatja a töltőállomásokat is.
-
Kamionok esetében talán még cifrább a helyzet. Hatalmas gázolaj-tartályaikkal pillanatok alatt veszteségesre tankolják a vidéki kis töltőállomásokat, hiszen sem ők, sem a nagy kutak nem tagadhatják meg a külföldi rendszámú személy- és tehergépjárművek kiszolgálását. Ha belátható időn belül nem történik változás a hazai árképzésben, akkor a nem láncba szervezett – elsősorban vidéki – kutakat üzemeltető vállalkozások sorra „be fogják dobni a törölközőt”, és az sem kizárt, hogy a külföldiek rohama átmeneti jelleggel üzemanyag-hiányt is okoz.
-
Hasonló magatartás várható Ausztria viszonylatában is, hiszen – pillanatnyilag – még csak kb. 25-30--Ft/liter a differencia, de az instabil forint és a folyamatosan emelkedő üzemanyag árak hamarosan az osztrák polgárokat is tömeges magyarországi tankolásra ösztönözhetik.