12 repülőgépet vásárol a kormányszóvivő férjétől a Magyar Honvédség
Egy csütörtöki hír szerint a kormány összesen 12 darab sugárhajtású repülőgépet vásárol a Magyar Honvédségnek a cseh Aero Vodochody vállalattól. A beszerzett gépek közül nyolc pilóták kiképzését, négy pedig felderítő célokat fog szolgálni. Mindezt a védelmi fejlesztésekért felelős kormánybiztos jelentette be a Facebookon. Maróth Gáspár emellett még a High-tech Force elnevezésű oldalán is közzétette a vásárlásról szóló videót. Apró kis hír volna ez önmagában, nem is érdemelne különösebb figyelmet, ám mégis érdekessé teszi, hogy a cseh Aero Vodochody cég egy kormányhoz közeli magyar üzletember tulajdona.
Szalay-Bobrovniczky Kristófnak hívják ezt az üzletembert, akiről nemcsak azt érdemes tudni, hogy Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő férje, hanem azt is, hogy tavaly augusztusban azzal került a kormányhoz nem közeli, azaz, független sajtó látókörébe, hogy HSC Aerojet Zrt. nevű cége 150 millió eurós (mintegy 53 milliárd forint) hitelt vett fel a Magyar Fejlesztési Banktól, mégpedig azért, hogy megvásárolhassa a cseh Aero Vodochody repülőgépgyárat. Feltehetőleg ennyi hiányzott Szalay-Bobrovniczky Kristófnak a vételár kiegyenlítéséhez, ezért kellett hitelért folyamodnia.
A még a NER köreiben sem mindennapinak mondható tranzakció egyébként a Magyar Közlöny egyik kormányhatározatából derült ki, ott jelent meg, hogy a vásárlás és a vele kapcsolatos hitelfelvétel egy védelmi ipari fejlesztéshez szükséges. Akkoriban arról is beszámolt a sajtónak nem a kormányhoz közeli része, hogy a magyar állam kezességet vállalt az 53 milliárd forintért, pontosabban, annak mintegy 80 százalékáért.
Szalay-Bobrovniczky üzleti előéletéhez hozzátartozik, hogy – Orbán Viktor kebelbarátjával, Garancsi Istvánnal közösen – ő a néhai Andy Vajna kaszinóbirodalmának „örököse”. S ha már a kormányszóvivő férjének üzleti ügyektől sem mentes életútját említettük, érdemes felidézni, hogy hősünk – aki egy időben hazánk londoni nagykövete volt – 2020-ban a Dunakeszi Járműjavító Kft. társtulajdonosa lett. A 24.hu akkori információi szerint az említett járműjavító társtulajdonosaként sem tétlenkedett, amint csak tehette, latba vetette kapcsolati tőkéjét, s 32 milliárdos keretösszegben megállapodást kötött a MÁV-val. Nettó összegről van szó, amelyből „csupán” 22 milliárd volt garantált, a többi potenciális opció, de már ez a kisebb tétel is jó pénznek számított, különös tekintettel arra a körülményre, hogy a Dunakeszi Járműjavító bevételei az ügyletet megelőző öt évben nem haladták meg a 10 milliárd forintot. Ehhez képest Szalay-Bobrovniczky belépésével eljött a cég számára a Kánaán, vagyis, csak egy új, hozzáértő tulajdonos kellett, és lám, máris szárba szökött az elvetett mag.
Mostanra pedig a magyar érdekeltségű cseh Aero Vodochody céget is sikerült egy jól jövedelmező üzlethez juttatni. Az pedig, hogy a magyar kormány a szóvivőjének férjétől vásárol repülőgépeket, senkiben ne keltse az összeférhetetlenség érzetét. Biztosan vannak országok, ahol egy ilyen üzlet aggodalomra, mi több, akár még heves fejcsóválásra is okot adna, de nálunk ez is másképp van. A magyar emberek bíznak Orbán Viktor és pártja tisztességében, különben nem választották volna meg zsinórban negyedszer is őket.