Kormányközeli hangulatkeltés a Déli Körvasút bírósági tárgyalása előtt
Különös, zavarórepülésként is értelmezhető cikk jelent meg a vg.hu portálon a sok vitát kiváltó Déli Körvasúttal kapcsolatban. Nem csupán az írás állításai egyoldalúak, hanem az időzítés is szokatlannak mondható. Május másodikán lesz ugyanis annak a pernek a második tárgyalása, amelyet civil szervezetek és Kreitler-Sas Máté önkormányzati képviselő a fővárosi, az újbudai és a ferencvárosi önkormányzattal közösen kezdeményeztek. A vg.hu portálon megjelent írás az újságírói etikával nehezen összeegyeztethető módon, csak a perben érdekelt egyik fél érveit szólaltatja meg, miközben jelentős tartalmi kérdésekről hallgat.
A Déli Körvasút körüli vitákról és csatározásokról a Hírklikk már többször is beszámolt, az eddig leírtakat nem kívánjuk elismételni. Akit érdekelnek a részletek, elolvashatja korábbi cikkeinket, például itt, itt, itt, és itt. A lényeg röviden: a Vitézy Dávid korábbi államtitkár által támogatott és Mészáros Lőrinc egyik cége, a V-Híd kivitelezésben tervezett projektre az illetékes kormányhivatal igen gyorsan kiadta a beruházás megkezdéséhez szükséges környezetvédelmi engedélyt, ám azt a bíróság – a helyi civilek által kezdeményezett perben – tavaly februárban megsemmisítette. 98 oldalon (!) sorolták a hiányosságokat, és új engedély beszerzésére kötelezték a beruházót. Utóbbi, épphogy csak megváltoztatott tartalommal ismét beadta az engedélykérelmet, amelyet az illetékes kormányhivataltól újólag megkapott. Ismét bírósági ügy lett a projektből, az első per felpereseihez ezúttal a főváros, valamint a ferencvárosi önkormányzat is csatlakozott.
Ilyen előzmények után jelent meg a vg.hu portálon az ominózus cikk. Ebben ugyan röviden utalnak arra, hogy a „felperesek arra hivatkozva akarják megakadályozni a kivitelezést, hogy főváros lakott területe nem terhelhető tranzit vasúti teherforgalommal, ezért azt ki kell tiltani és alternatív útvonalat kell biztosítani”, utána azonban csak a projekt támogatói szólalnak meg. A Világgazdaság nem is titkolta, hogy a közlekedési tárca – ahogy ők fogalmaztak – lehetővé tette, hogy feltehessék a kérdéseiket. Mindez magyarra fordítva azt jelenti, hogy a közlekedési tárca részéről nyilatkozó Nagy Bálint államtitkár szeretett volna a per előtt megszólalni. Az államtitkár szerint a fővárost elkerülő V0-s vasúti körgyűrű és a Déli Körvasút megvalósítása „nem konkurense egymásnak, hanem éppen kiegészíti egymást. A V0-s a következő évtizedek egyik legfontosabb kötöttpályás projektje, ami hosszú távon meghatározza Magyarország logisztikai ágazatának alakulását, ugyanakkor nemzetközi szempontból is komoly súlya van. Ha elkészül, átveszi a Déli Körvasútra terhelődő teherforgalom döntő részét, így a Déli Körvasút személyszállítási fókuszúvá válhat.”
Ha elkészül. Merthogy a Budapestet elkerülő V0-ás vasúti körgyűrű eredeti tervei már évtizedek óta készen állnak, ám a koncepciót évekkel ezelőtt félretették, és Vitézy Dávid – akkor még államtitkár – támogatásával, Mészáros Lőrinc V-Híd nevű cégének kivitelezésében a Déli Körvasútat helyezték előtérbe. Utóbbi projekt a közlekedési tárca szerint mintegy 900-1000 milliárd forintba kerülne, ezen belül a második ütemhez tartozó pályabővítés – Ferencváros és Kelenföld között – költségei mintegy 450 milliárd forintra rúgnak. Hogy a V0, a „következő évtizedek egyik legfontosabb kötöttpályás projektje” mikor készül el, hogy átvehesse a lakott területre rázúdított teherforgalmat, azt nem lehet tudni.
Fontos megemlíteni, ami a vg.hu cikkében szintén nem szerepel, hogy a beruházó eredeti közlése szerint a projekt megvalósítása hat évet venne igénybe. Ez idő alatt a most parkként használt sétány egy része munkaterületté válna, az ígért fákat pedig csak ezután lehetne elültetni. A cikkben nyilatkozó szakemberek arról sem beszéltek, a Világgazdaság újságírója pedig „elfelejtette” megemlíteni, hogy a kivágott helyére kerülő újak csak mintegy 20-30 év múlva érik utol a mostaniak „teljesítményét”, akkor fognak árnyat adni és mérhető mennyiségű oxigént termelni.
A nyilatkozó államtitkár nem is titkolta, hogy „a Ferencváros és Kelenföld közötti pályabővítés révén a mostani óránként 18 vonat helyett csúcsórában 32-t lehet majd mindkét irányba indítani.” Vagyis, a mostani 36 helyett naponta 64, nem egy esetben veszélyes anyagot is szállító vonat robogna keresztül a sűrűn lakott, házakkal és más ingatlanokkal teli területeken. Ez egy évben, 365 nappal számolva, 13140 vonatot jelent. Egy-egy ilyen vonat nem ritkán 50-nél is több vasúti kocsiból áll, vagyis, bár a cikkben erről nem esik szó, évente több tízezer vasút kocsi áthaladásával kell számolni.
Május másodikán sok minden eldől. A XI. kerület alpolgármestere, Bakai-Nagy Zita az Újbuda című újságnak elmondta: bízik abban, hogy a bíróság az újbudaiak érdekeit képviselő felpereseknek ad igazat.