Mészáros Lőrinc cége magasról tesz a kormányra

Föld S. Péter 2024. augusztus 5. 15:00 2024. aug. 5. 15:00

Legalábbis Lázár János építési és közlekedési miniszter szerint, aki azon rágott be, hogy Mészáros Lőrinc V-Híd Zrt cége a határidőre hivatkozva nem kíván leállni a Déli körvasút éjszakai és hétvégi munkavégzésével. Emlékezetes, hogy március végén egyszer már kénytelenek voltak ezt megtenni, mert a munka nem csupán zavarta a környéken élők nyugalmát, hanem a normális életvitelüket is ellehetetlenítette.

Nem egy átlagos építkezést kell elképzelni – erről az idén tavasszal Lázár János személyesen is meggyőződhetett. Nem egy társasház, vagy bevásárlóközpont épül, a helyzet ennél jóval súlyosabb: a lakóingatlanoktól alig ötven méternyire vasúti bővítés zajlik, mégpedig oly módon, hogy a jelenlegi két sínpár helyett három, illetve helyenként négy létesül. Ehhez szélesíteni kell a vasúti töltést és irgalmatlan mennyiségű, több méter hosszú cölöpöt kell mélyen a földbe döngölni. Ez az a munka, amely elviselhetetlenül nagy zajjal jár, s ezért állapodott meg Lázár János márciusban a lakókat képviselő civil szervezetekkel, hogy leállítják az éjszakai és a hétvégi munkavégzést. 

Most viszont a V-Híd Zrt. bejelentette, hogy ilyen körülmények között nem tudja tartani a határidőket, ezért a jövőben, szembeszegülve a kormány akaratával, visszatér a hétvégi és az éjszakai munkavégzésre. Lázár János szerint nem az a probléma, hogy a határidő rövid, hanem az, hogy a V-Híd rosszul, nem mellesleg túlságosan drágán dolgozik. Ami az utóbbit illeti: Mészáros Lőrincéknek valóban vastagon fog a ceruzájuk: az ominózus, öt kilométer hosszú vasúti szakasz átépítését 350 milliárd – azaz kilométerenként 70 milliárd – forintért vállalták. Erre az összegre mondta Lázár, hogy a kivitelező túl drágán dolgozik, és mostani ultimátumával zsarolni akarja a kormányt.

A Mészáros Lőrinc cégét zsarolással vádoló miniszter a Facebookon osztotta meg felháborodását a nyilvánossággal. „Ezt is megéltük! A Déli körvasút kivitelezője, a V-Híd Zrt. megzsarolta a projekt megrendelőjét, a magyar államot!” – kezdi bejegyzését Lázár, aki szerint „ez a stratégiai beruházás sem épülhet úgy, hogy közben ellehetetleníti a környéken élők életét. Az ott élők nyugalma ugyanis emberi jog, amit azonban semmibe akar venni a kivitelező.

A helyiek korábban azt kérték tőlem és én arra tettem ígéretet, hogy az éjszaka és hétvégén nem zúgnak majd a gépek, tilos lesz a munka. Nem a magam nevében: a kormány, a magyar állam nevében adtam a szavamat. Nincs az a vállalkozó, se kicsi, se nagy, se jó vagy még jobb kapcsolatokkal rendelkező, aki ennek az ígéretnek a megszegésére bírhatja a kormányt.”

Lázár János ezzel kapcsolatban azt nehezményezi, hogy „a V-Híd azzal fenyegetőzik, hogy figyelmen kívül hagyja ezt a megállapodást, önkényesen visszatér a hétvégi és éjszakai munkavégzéshez, szembemegy a kormánnyal, mint megrendelővel. Szerinte a kivitelező nem az ott élők nyugalma érdekében hozott korlátozások miatt van csúszásban, hanem a saját hibájából. Tetszettek volna gyorsabban, olcsóbban és jobban dolgozni!”

A miniszter emlékeztet arra, hogy Mészáros Lőrinc cégét a magyar állam csak a tavalyi évben „annyi vasútépítési munkával bízta meg, amelyből 59 milliárd forintos rekord profitra tehetett szert, amelyet osztalékként az utolsó forintig, ki is vettek a cégből.”

A bejegyzés pikantériája, hogy Déli körvasutat építő cég, a V-Híd Zrt. 100 százalékban Orbán Viktor gyerekkori barátja, a gázszerelőből a leggazdagabb magyarrá lett Mészáros Lőrinc tulajdonában van. A Déli körvasút beruházásról, és a projekttel kapcsolatos megtévesztő kormányzati propagandáról, valamint a környéken élők tiltakozásáról a Hírklikk számos cikkben beszámolt. (Például itt, itt, itt és itt.). A megrendelő és a kivitelező eredetileg az elővárosi közlekedés fejlesztése címszóval kívánta a környéken élők számára elfogadhatóvá tenni a beruházást, azzal hitegetve az ott lakókat, hogy ezzel ők is jól járnak, mert a mostaninál szebb lesz a környék, a kivágott fák helyett újakat telepítenek – mintegy ezer fa kivágásáról van szó, amelyek egy része már áldozatul is esett a munkálatoknak –, s a beruházás befejezése után (ez hozzávetőleg 6 év) nőni fog a lakóingatlanok értéke. Jelenleg mindebbből csak az építkezéssel járó sok kellemetlenség – zaj, por, rezgés – érződik, valamint az, hogy az ígéretekkel ellentétben és fentiektől nem függetlenül, már most csökkent a lakóingatlanok értéke. 

Kérdés, hogy a fenti csatározásból ki jön ki győztesen: a környéken lakó emberek már biztosan veszítettek, ám az még a jövő zenéje, hogy a versenybíró Orbán Viktor barátjának, Mészáros Lőrincnek, vagy a magyar államot képviselő Lázár Jánosnak a kezét emeli végül a magasba.

 



Hírklikk

Támogasd a munkánkat, hogy egyre több tényfeltáró anyaggal, izgalmas riportokkal tartsunk ellent a kormányzati propagandának.

Támogatom
Támogatom