Szembesítették Lázár Jánost a be nem tartott ígéretével

Föld S. Péter 2024. március 4. 18:40 2024. márc. 4. 18:40

Ezúttal Lázár János munkahelye, az Építési és Közlekedési Minisztérium elé szervezett tiltakozó demonstrációt a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (POPÉK) civil egyesület, hogy szembesítsék a minisztert korábban tett ígéretével. Igaz, nem Újbudán, a Déli Körvasúttal kapcsolatban, hanem Egerben a város elkerülő autóút kapcsán hangzott el az ígéret, miszerint az ország 93 ezer négyzetkilométerén semmi sem épül, amit az ott lakók nem szeretnének. Az eredeti terv az volt, hogy petíciót adnak át a minisztérium valamelyik munkatársának, ám azt végül a „meglepetésvendég,” maga Lázár János vette át, aki munkahelyére tartva, belebotlott a tiltakozókba és szóba elegyedett a civilekkel, valamint a sajtó megjelent képviselőivel.

„Messzemenően megértem azokat, akik nem akarnak száz méterre egy utat, amelyen átdübörög a teljes egri forgalom. A teremben senki nincs, minket is beleértve, aki egy olyan házban akar lakni, ahol egy út dübörög. Nincs ilyen tervünk, hogy az egrieket ilyen helyzetbe hozzuk... Hogyha lesz módunk arra, mert az ország anyagi lehetőségei megengedik, hogy bármit is építsünk Magyarországon, azt csak úgy építhetjük, hogy a helyi közösség azt elfogadja. A helyi közösség ellenében semmiféle építkezés nem lesz se itt, se az ország 93 ezer négyzetkilométerén.”  Ezt mondta Lázár János 2023 tavaszán Egerben és ez a kijelentés volt a hétfői tiltakozó megmozdulás apropója.

A Déli Körvasúttal kapcsolatos vitákról a Hírklikk számos alkalommal beszámolt – például itt, itt, itt és itt – több tiltakozó akciót is szerveztek már, ezek azonban a tervezett építési terület közelében voltak. Most azonban a belvárosban, a minisztérium előtt gyülekeztek a POPÉK felhívására a Hamzsabégi sétány környékén élők, hogy ott is kifejezzék tiltakozásukat, amiért lakóházaik közvetlen közelében a mostani teherforgalom többszörösét, számítások szerint évente 51 ezer tehervonatot kívánnak keresztül vezetni.

A Mészáros Lőrinc egyik cége (V-Híd Zrt.) által elnyert beruházásnak jelenleg nincs érvényes építési engedélye, a kormányhivatal által meglepő gyorsasággal kiadott engedélyeket korábban két ízben is megsemmisítette a bíróság. A beruházó harmadszor is hozzájutott az engedélyhez, ám ez utóbbi nem jogerős, mert szintén per alatt áll. 

Miután Orbán Viktor egy rendelettel tavaly augusztusban katonai létesítménnyé minősítette a projektet, a munkálatokat érvényes építési engedély hiányában is meg lehetett kezdeni, sőt, az eljárás a helyi lakosság mellé álló újbudai önkormányzatot is megfosztotta minden jogi lehetőségtől. Emiatt a környéken már javában vágják a fákat, - összesen ezer fát kívánnak kivágni – kordonokkal kerítették el a park építési területté nyilvánított részét, s a környéken már most is nagy a zaj és a por.

A helyi lakosok elsősorban életlehetőségeik rosszabbodásától félnek, valamint attól, hogy lakóingatlanjaik veszítenek az értékükből. (Ez egyébként már most is megtörtént, a kordonok és a kivágott fák látványa nem használt az ingatlanáraknak.)

Az ott élő emberek nem győzik hangsúlyozni, hogy nem vasútellenesek, nem az elővárosi közlekedés fejlesztése ellen vannak. Épp ellenkezőleg: ők is azt szeretnék, hogy az elővárosi közlekedés fejlesztése révén a mostaninál kevesebb személygépkocsi haladjon át Buda sűrűn lakott és egyre jobban benépesülő területén. Ehhez viszont nem kellene a meglévő két sínpárt háromra, helyenként négyre bővíteni, arról nem is szólva, hogy a Déli Körvasútnak van – egyelőre papíron létező – alternatívája, a Budapestet elkerülő V0-ás vasúti vonal. 

Ebbe a tüntetésbe csöppent bele Lázár János, aki a minisztériumba tartva nem tudta kikerülni a bejárat előtt álló tiltakozókat. Közölte velük, sajnálja, hogy nincs lehetősége behívni őket egy kávéra, mert már van leszervezett programja, de a jövő héten, szerdán reggel, szívesen látja a tiltakozók képviselőit. Nem ringatott senkit illúzióba, elmondása szerint az építkezést ő nem tudja leállítani, amiben tud segíteni, az az élhetőbb kivitelezés. „Azt kell megnézni, hogy van-e egy olyan kompromisszumos megoldás, egy win-win szituáció, amely mindenki számára elfogadható.”

Orosz Anna, a kerület országgyűlési képviselője, aki szintén ott volt a megmozduláson és beszélt is Lázár Jánossal, a találkozást úgy értékelte, hogy ez „egy show-műsor volt a miniszter úr részéről, a valóságban azonban semmit nem tesz, az eddigi megkereséseinkre sem válaszol. Ha az általa említett találkozó tényleg létrejön, mi itt leszünk. Azt fogjuk képviselni, ha már semmi esetre sem elkerülhető a beruházás, gondolják át a kivitelezést.”

A találkozóról Lázár János is megemlékezett a Facebook oldalán, s néhány, a helyszínen készült fotó kíséretében a következőket írta: „A Déli Körvasút megépítése az ország és a magyar kötöttpályás közlekedésfejlesztés több évtizedes adóssága. A beruházásra szükség van, ez Magyarország és a magyar gazdaság stratégiai érdeke. A hogyanokról viszont lehet és kell is egyeztetni. Sokadjára ugyan, de újra fogunk is. Az Építési és Közlekedési Minisztérium épülete előtt demonstrálókat személyes egyeztetésre hívtam.”

A miniszter, finoman fogalmazva, „nem fejtette ki az igazság minden részletét.” A helyi lakosok érdekeit képviselő civil szervezet több mint egy éve próbált kapcsolatba kerülni a beruházást felügyelő miniszterrel, vagyis, nem felel meg a valóságnak az egyeztetésről szóló azon állítás, hogy „sokadjára ugyan, de újra fogunk is.” Ha valóban létrejön a jövő szerdai megbeszélés, akkor az lesz az első találkozás. Remélhetőleg nem az utolsó.