Gulyás Gergely elismerte: a Déli Körvasút ügyében meg akarják téveszteni az Európai Uniót

Föld S. Péter 2023. október 27. 07:22 2023. okt. 27. 07:22

A múlt hét elején robbant a hír, hogy a kormány katonai létesítménnyé nyilvánította a sok vitát kiváltó Déli Körvasút beruházást. A szerda esti, rendkívüli időpontban megtartott kormányinfón Gulyás Gergely kancelláriaminiszter a Telex kérdésére elismerte, erre azért volt szükség, hogy ne veszítsék el a Déli Körvasútra kapott uniós forrásokat.

„A kormány létfontosságú honvédelmi rendszerelemmé nyilvánította a Déli Körvasút beruházást, így nem kell betartania a bíróság hatályos döntését, amely szerint nem végezhetők kivitelezési munkálatok a területen. Az ezt elrendelő végzés egy olyan kormányrendeletre hivatkozik, amely mintha kifejezetten emiatt az ügy miatt született volna. A „Lex Újbuda” szerint ugyanis az így átminősített beruházás esetében kizárt minden olyan közigazgatási per, amely a közigazgatási hatósági engedély felülvizsgálatát célozza” – írta László Imre, Újbuda polgármestere a Facebookon október 18-án.

Amint arról a Hírklikk számos alkalommal beszámolt, a Fővárosi Törvényszék kétszer is megsemmisítette a Mészáros Lőrinc V-Híd Zrt. cégéhez köthető, kilométerenként mintegy 70 milliárd forintba kerülő Déli Körvasút környezetvédelmi engedélyét. Az Átlátszó augusztusban derítette ki, hogy Orbán Viktor megunhatta a projekttel járó sok jogi hercehurcát, ezért egy júniusban kelt titkos kormányhatározattal a beruházás felgyorsítását sürgette. Ennek lett a következménye, hogy október közepén a kormány katonai létesítménnyé nyilvánította a Déli Körvasútat, ami a többi között azt is jelenti, hogy akár már most, a szükséges engedélyek nélkül megkezdhető a beruházás, ami első körben a Hamzsabégi sétány mintegy ezer fájának kivágásával, a terület egy részének munkaterületté alakításával járna együtt. A kormány szándéka szerint ugyanis az eddigi két vasúti sínpárt háromra, egyes helyeken négyre bővítenék, és Nádorkertnél, a Közvágóhídnál és a Népligetnél elővárosi vasúti megállókat épülnének.

A szerda esti kormányinfón a Telex megkérdezte Gulyás Gergelyt, hogy miért kellett katonai létesítménnyé „előléptetni” a Déli Körvasutat, mire a miniszter elmondta, hogy a beruházás valójában környezetvédelmi célokat szolgál, de olyan megoldást kellett találni, ami lehetővé teszi, hogy ne veszítsék el a Déli Körvasútra kapott uniós forrásokat.

Vagyis, miközben a kormány erőből kívánja lenyomni a környéken lakók, a civil szervezetek, valamint az újbudai önkormányzat torkán a beruházást, ugyanezzel a lendülettel az uniós döntéshozókat is megtévesztenék. Nekik ugyanis nagyjából ugyanazt mondják, amit kezdetben a helyi lakosoknak: hogy a beruházásra az elővárosi közlekedés fejlesztése és ezzel a kerületen áthaladó gépkocsiforgalom csökkentése miatt van szükség.

Ha valóban csak ez volna a szándék, akkor a Ferencvárost Kelenfölddel összekötő vasúti szakaszon elegendő volna a már meglévő két sínpár (esetleg felújítva azokat), ám az elsődleges cél nem ez, hanem, hogy a mostani teherforgalom többszöröse, köztük veszélyes anyagokat is szállító szerelvények haladjanak át a sűrűn lakott városrész házainak közvetlen közelében.

Ez ellen tiltakoztak a lakók, s velük együtt a Polgárok a Pályán az Élhető Környezetért (POPÉK) civil szervezet, valamint az újbudai önkormányzat. A történethez, amelyről a Hírklikk többször is írt – például itt, itt és itt – hozzátartozik, hogy a főváros, amely a második, megnyert környezetvédelmi perben még a lakók és az újbudai önkormányzat mellett állt, újabban kihátrált az ügyből, s jelenleg az az álláspontjuk, hogy amennyiben a beruházó jogerősen is megszerzi a környezetvédelmi engedélyt, akkor ők a beruházás mellett állnak.

Nem mindenki előtt nyilvánvaló, hogy a helyiek és az őket támogató újbudai önkormányzat nem az elővárosi közlekedés ellen tiltakoznak. Épp ellenkezőleg: kifejezetten támogatják, hogy a városrészen jelenleg átmenő személygépkocsi-forgalom egy részét kiváltva, elővárosi vonatok szállítsák az embereket. A megnövekedett teherforgalomból azonban nem kérnek, erre ugyanis létezik egy hosszú évek óta kész, ám valamiért félretett terv, az úgynevezett V-0 beruházás. Ezen lehetne – Budapestet elkerülve – a nem fővárosi célú teherforgalmat biztonságosan és környezeti károkozás nélkül lebonyolítani.