Várnegyed? Nem. Botránynegyed!

Dr. Dávid Ferenc       2025. november 23. 16:00 2025. nov. 23. 16:00

Négy éven át elfelejtette beszedni a Halászbástya Étterem bérleti díját az önkormányzat, most kiderítenék, hogy történt ez. Elmaradt Számlázást Vizsgáló Ideiglenes Bizottság alakult a budapesti I. kerületi önkormányzaton belül. A bizottság feladata, hogy kiderítse: hogyan lehetséges, hogy az önkormányzat éveken keresztül elfelejtett bérleti díjat szedni a Halászbástyán működő Halászbástya Éttermet üzemeltető cégtől. Az ügy 2021-ig nyúlik vissza, amikor a kormány a koronavírus-járvány miatt bevezetett kijárási korlátozások miatt rendeletet hozott bizonyos kültéren működő vendéglátóhelyek költségeinek csökkentésére. A rendeletnek köszönhetően, a Halászbástya Étteremnek február és június között nem kellett bérleti díjat fizetni a Halászbástya egy részének használatáért. A mentesség 2021. június 30-án lejárt, de a terület tulajdonosa, az akkor ellenzéki vezetésű Budavári Önkormányzat elfelejtette újrakezdeni a számlák kiállítását. Az éttermet üzemeltető cégnek ennek megfelelően, éveken keresztül nem kellett bérleti díjat fizetni. (telex.hu)

Évtizedes távlatban nem hallok mást, minthogy az önkormányzati rendszer szegény és kifosztott. Minden valamire való polgármester folyamatosan sír, visít és nyöszörög, hogy elfogyott a pénz és az alapkötelezettségeknek sem tudnak eleget tenni. Most meg azt olvasom, hogy egy jónevű vendéglátó egység 393 millió forinttal „lóg” a kerületi önkormányzatnak. 2021. június 30 – 2025. június 30 között négy év telt el, tehát ha jól számolom, évente csaknem százmillió (!) forint maradt trehányságból (?) eredően az üzemeltető zsebében. Gondolom, hogy havi számlázási rend volt/van a Budapest Főváros I. kerület Budavári Polgármesteri Hivatalban (vagy az önkormányzatban), de 48 hónapon keresztül senkinek nem tűnt fel, hogy nem érkezik meg a bérleti díj? Akkor ez a pénz vélhetően nem is hiányzott az önkormányzat költségvetéséből, tehát jól megy a soruk, nyafogásra semmi okuk!

Magyarországon, ha kitör a gyalázat azonnal, azonnal bizottságot alakítanak, abból baj nem származhat. Itt is ez történt. Hivatalos szöveg következik, önkormányzati határozat formájában: „Továbbá javasolt, hogy a fenti tárgykörben eljáró vizsgálatot lefolytató ideiglenes bizottság

  • - 4 fő képviselőből tevődjön össze,
  • - megnevezése az Elmaradt Számlázást Vizsgáló Ideiglenes Bizottság legyen, és
  • - a feladata, hogy a fenti számlázási anomália körülményeit a lehető legteljesebb
  • mértékben feltárja, illetve a feltárás és a lefolytatott vizsgálat eredményét rögzítő
  • jelentést készítsen elő a képviselő-testület részére 2026. március 31. napjáig.”

Ez most komoly? Egy vendéglátó cég tartozásainak feltárása, a pénz behajtását elmulasztó személyek megnevezése, és a számvitel/ügyvitel lazaságának megállapítása négy hónapig tart? Jövő év március végén fogjuk csak megtudni, hogy ki volt a „hunyó”? Megengedő jelleggel írom: maximum 30 napos határidőt adnék, és nem önkormányzati képviselőket bíznék meg a munka elvégzésével, hanem profikat, még akkor is, ha megkérik az árát!

Az is felmerül bennem, hogy vajon még milyen – más – bérleti díj elmaradások lehetnek a kerületben, ahol a csaknem 400 millió forintos (!) tartozás négy év alatt senkinek nem tűnt fel. Én is szívesen mennék kocsmárosnak a Várnegyedbe, hogyha nem kell fizetni bérleti díjat az ingatlanhasználatért!

De ejtsünk néhány szót a bérlőről is. Hónapokkal (évekkel /!/) a járvány után tényleg azt gondolta a Magyar Halászbástya Kft. (és annak ügyvezetője), hogy a főváros egyik legfrekventáltabb teraszát ingyen használhatja? Három hónap után nem szólt be a „központba”, hogy valami nincs rendben, már normál menetben megy az üzlet, miért nem kaptam számlát a bérleti díjról? Milyen hivatalos és informális kapcsolat lehetett a bérbeadó és a bérlő között, ahol ekkora felhalmozott tartozás esetén mindenki „feledékennyé vált”?

Nem folytatom tovább, látják, csak kérdések megfogalmazására mertem vállalkozni. Várom a válaszokat, amelyek 2026. márciusában talán megérkeznek.