Milyen számítógépről levelezett Szijjártó és hol volt a TEK?
„Az ilyen nyomkövető rendszereket az ember- és drogcsempészek, a tilosban halászók, jellemzően a rosszban sántikálók szokták kikapcsolni” – szögezte le portálunk megkeresésére Szalma Botond hajózási szakértő, annak kapcsán, hogy a külügyminisztert az Adrián utaztató luxusjachton kikapcsolták az AIS követő rendszert, azután, hogy az Átlátszó fotósa lefényképezte őt a fedélzeten. Szalma emlékeztetett arra, hogy Hillary Clinton akkori amerikai külügyminiszter a négy évvel ezelőtti elnökválasztási kampányban majdnem belebukott abba, hogy nem védett magánszámítógépről levelezett. Egyébként pedig, hol volt a TEK?
„Egyszerűen nem megyünk be bukósisakban pénzt kivenni egy bankból, csak akkor, ha pisztoly van nálunk” – jellemezte egy hasonlattal a történteket a korábbi kereszténydemokrata politikus, hajózási szakértő, aki egy ideig a MAHART elnök-vezérigazgatója is volt. Egyébként korábban úgy fogalmazott, hogy „Ezt ugyan nem kell tudnia egy külügyminiszternek, de a hajó személyzetének utasítást adó bárkinek igen. A hajó pozícióját jelző AIS rendszert egy ekkora hajó nem kapcsolhatja ki. Gyerekes és büntetik. Ez olyan, mint a gyerekeknél a kukucs-kukucs játék. Azért mert valaki letakarja a szemét, még a többiek látják...”
Mint az Átlátszó tegnap megírta: „augusztus 16-án, vasárnap a Lady MRD-en, a Szíjj László tulajdonában lévő luxusjachton láttuk és fotóztuk a miniszter urat az Adrián, Horvátországban, Biograd Na Morutól 25 kilométerre délre, a Kornati-szigetek alatt, a szárazföldtől mintegy 15 kilométeres távolságra, családja körében, nyaralás közben”. A történet persze – Szijjártó és a magyar kormány számára – hemzseg a botránygyanús elemektől. Ezek közül elsőként az úgynevezett AIS követő kikapcsolására kérdeztünk rá Szalma Botondnál.
Mások biztonságát is veszélyeztették Szijjártóék
A SOLAS (Safety of Life at Sea) nemzetközi hajózási egyezmény – amelyhez Magyarország is csatlakozott – írja elő az AIS rendszernek a használatát egy bizonyos hajónagyság felett. Az érintett hajó – a Lady MRD – pedig már ebbe a kategóriába tartozik. „Nem amiatt kell használni a nyomkövető rendszert, hogy az újságírók kinyomozhassák, hogy ki, merre hajózik éppen, hanem biztonsági okokból” – szögezte le Szalma Botond.
A nyomkövető ugyanis olyan adatokat közvetít magáról a vízi járműről, mint annak a neve, azonosítószáma, hívójele, típusa, mérete, illetve a helyzete, a sebessége, a haladási iránya, s sokszor az úticélját is. Használatával a hatóságok és a körzetben hajózók számára is láthatóvá válik az adott jármű. A nyomkövetés a hajózás nem csak a fedélzeten lévők biztonságát növeli baj esetén, egyben megmutatja a körülötte hajózók pozícióját is. Tegyük hozzá: ebben az esetben tehát felmerülhet az is, hogy mások biztonságát veszélyezteti a rendszert kikapcsoló hajó.
A Dunán is büntetik az AIS kikapcsolását
Nem véletlenül büntetik az ilyet – mondta Szalma, emlékeztetve arra, hogy nem csak a nemzetközi vizeken, így az Adrián is, hanem idehaza, a Dunán ugyancsak ez a szabály. Ha a parti őrség érzékeli, hogy egy hajó mozog, de nem bocsát ki jeleket, akkor bizony büntetésre számíthat az érintett. A Dunán ez 500 euró – mondta a szakember.
Hol volt a TEK? A helyzetet tovább rontja, hogy a kikapcsolt nyomkövetővel haladó jármű fedélzetén éppen Szijjártó Péter a magyar kormány tagja, külügyminiszter hajózott. S mint tudjuk (egy tavalyi Népszava cikkből például): 2018 óta a Terrorelhárítási Központ (TEK) védi őt, nem is kis személyzettel:. A TEK 2018-as költségvetési beszámolójából ugyanis az derült ki, hogy a TEK 52 (!) státuszt kapott erre a feladatra. Kérdezzük: Vajon a fedélzeten a TEK emberei is Szijjártóval és a családjával nyaraltak? Ha igen, akkor annak a költségét a külügyminszer vagy a TEK (azaz az állam) állta? Ha nem voltak vele, akkor hogyan látják el a védelmet, ha éppen nem is tudják, hol van a védett személy? |
Milyen vonalon levelezett?
S ha már a biztonságnál tartunk: Szalma Botond felvetette, hogy tovább rontottak a helyzeten a védekezéssel, miszerint Szijjártó még a szabadság alatt is dolgozik, s az Adrián ugyancsak ellátta külügyminiszteri teendőit. Ugyanis egy külügyminiszter hivatalosan csupán védett vonalakon kommunikálhat, levelezhet, „de mire alapítva alakítanának ki védett vonalat egy idegen hajón?”. Szalma ezzel kapcsolatban emlékeztetett arra, hogy Hillary Clinton a négy évvel ezelőtti amerikai elnökválasztási kampány idején nem biztonságos, nem titkosított e-mail fiókból küldött leveleket, s ez is hozzájárult a bukásához”.
Van itt persze más is
Szalma Botond egyébként tegnap egy Facebook posztban az ügy további problematikus pontjaira hívta fel a figyelmet. Egyrészt arra, hogy nem utazik külföldre annak a kormánynak a tagja amelyik meghirdeti az itthon nyaralást. Másrészt, hogy „annak a kormánynak a tagja, amelyiktől egy vállalkozó – lehetséges, hogy tisztességes versenyben! – közpénzeket nyer el, nem utazik a vállalkozó nyaralójába, házába, repülőgépével és a jachtjára”. Harmadrészt pedig, hogy aki havi bruttó 3 millió forintot keres hivatalosan, az nem tud kifizetni egy hét hajóbérleti díjat, mert ezek a jachtok nem ekkora pénztárcához lettek méretezve”.