Értünk szórja a pénzt a fideszes káderkeltető, nem ellenünk

Föld S. Péter 2024. április 7. 14:55 2024. ápr. 7. 14:55

Luxusra költi az adófizetők pénzét a Fidesz káderkeltetőjének nevezett Matthias Corvinus Collegium (ismert rövidítéssel: MCC). Legalábbis erre utalnak azok a Direkt36 birtokába jutott adatok, amelyek szerint az MCC 2023-as téli táborára 100 millió forintot fizettek ki. A 450 résztvevővel megrendezett tábort a szlovákiai Ótátrafüred egyik legelegánsabb szállodájában, a négycsillagos Grand Hotel Bellevue-ban rendezték, s ahogy az egy drága és elegáns hoteltől elvárható, fedett medencével, wellness-részleggel, biliárdpályákkal, két étteremmel és két night clubbal súlyosbítva.

Az MCC által kiképzett fideszes fiatalok – akikből később bármi lehet, államtitkár, nagykövet, adott esetben még miniszter is – nem panaszkodhatnak a törődésre. Amint azt a Direkt36 nyomán a Hírklikk is megírta, nemcsak a fiatalok táboroztatására adott bőkezűen pénzt az MCC. Egyéb rendezvényeinek étel- és italellátása csaknem 600 millió forintba került, ráadásul ezeken a partikon kizárólag az Fideszhez közeli Apriori Cultura Nonprofit Zrt. gondoskodott az ellátásról, a cég bruttó 530 millió forintot számlázott ki az egyetemnek az elmúlt két évben. 

Ha mindehhez hozzávesszük, hogy a többi fővárosi szakkollégium évente 40 és 100 millió forint közötti összeggel gazdálkodhat, akkor elmondható, hogy Orbán Viktor pártja bőkezűen gondoskodik utánpótlásának jólétéről, valamint arról, hogy már most megalapozza bennük a fokozott anyagi biztonság (értsd: rongyrázás közpénzből) iránti igényt.

A Matthias Corvinus Collegium egyébként nemcsak a többiekhez viszonyított pazarló költései kapcsán, hanem más vonatkozásokban is bekerült a híradásokba. A kormány által százmilliókkal megtámogatott MCC 2023 júniusában például azzal kavart vihart a könyves világban, hogy az addigi többségi tulajdonos, Balogh Ákos részének 98,7 százalékos részének megvásárlásával a Libri Csoport többségi tulajdonosa lett. Kovács Péter, a Libri vezérigazgatója akkor igyekezett nyugtatni a kedélyeket, s azt ígérte, hogy a vállalat működésében nem lesz változás, ám ez csak olaj volt a tűzre: tiltakozásul több író is jelezte, hogy a jövőben nem kívánja a Librinél megjelentetni könyveit. 

A Matthias Corvinus Collegium egyébként nem éri be azzal, hogy csupán a gazdasági életben terjeszkedik, emellett ugyanis ideológiai munícióval is szolgál az arra érdemeseknek. Idézünk néhány példát a közelmúltból: Orbán Balázs, a miniszterelnök politikai igazgatója egy, az MCC által szervezett eseményen fejtette ki nézeteit a sajtó és a hatalom viszonyáról. Orbán, aki egyúttal a Mathias Corvinus Collegium kuratóriumi elnöke is, egy évvel ezelőtt a Budapesten rendezett nemzetközi médiakonferencián arról beszélt, hogy „a média stratégiai ágazat és szuverenitási kérdés, mert aki uralja egy adott ország médiáját, az uralja annak az országnak a gondolkodását és azon keresztül az országot.”

Ugyanennek a rendezvénynek a leágazásaként Orbán Viktor 15 jobboldali, konzervatív újságírót fogadott a Karmelitában, és határozott nemmel válaszolt arra a kérdésre, hogy szeretné-e, ha Magyarország az Európai Unió tagja lenne. („Definitely not”) - mondta a miniszterelnök. A szöveget újságcikké szerkesztő Rod Dreher később finomította Orbán megjegyzését, szerinte Orbán úgy fogalmazott, hogy furcsán érzi magát az EU-ban, majd még azt is hozzátette, hogy a miniszterelnök csak viccelt, mert amikor azt mondta, hogy nem szeretné, ha országa továbbra is EU-tag maradna, mosoly futott át az arcán. Boris Kalnoky, az MCC Média Iskola vezetője szintén igyekezett menteni a menthetetlent, szerinte az okozhatott félreértést, hogy „Orbán angolul beszélt, és így nem biztos, hogy mindig a legpontosabb kifejezést használta.”

Ez a szellemiség és hangulat jellemzi a MCC nevű káderkeltetőt, amely ezúttal pénzköltései kapcsán került be a hírekbe. Nem pazarlásról van szó – ha így volna, az Állami Számvevőszék már vizsgálódna az ügyben –, hanem arról, hogy az MCC kreatívan költi a magyar adófizetők pénzét. S nemcsak ótátrafüredi dzsembrorira: a kegyelmi botrányt követő politikai káosz által politikussá vált Magyar Péter egyik kijelentése nyomán került nyilvánosságra, hogy az MCC 1,8 milliárd forintért szerződött kommunikációs és rendezvényszervezési feladatok ellátására a kormánypropaganda kedvenc kommunikációs cégeivel, jelesül, Balásy Gyula vállalataival. Magyar a Partizánnak adott interjúban arról is beszélt, hogy az akkoriban általa vezetett Diákhitel Központ esetében Balásyék sokszorosan túlárazták szolgáltatásaikat – nem kizárt, hogy az MCC-vel szerződve is vastagon fogott a ceruzájuk.